DSGF.no Forum  
DSGF.no   HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Hva synes du..?

Pels på norske OL-antrekk er helt OK.
31%
 31%  [ 7 ]
Ren idioti
18%
 18%  [ 4 ]
Forkastelig!
40%
 40%  [ 9 ]
Samma for meg..
9%
 9%  [ 2 ]

Antall stemmer : 22

Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Ekte pels på Norsk OL-uniform
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [50 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
 Ekte pels på Norsk OL-uniform

Ytterjakkene som alle i OL-troppen skal bære under Torino-OL i februar er pyntet med ekte vaskebjørnskinn, bekrefter Norges Idrettsforbund (NIF) overfor VG.

Det får ledende norske kulturpersonligheter til å steile. Anne B. Ragde, Unni Lindell, Tommy Steine, Christine Koht og Jorun Stiansen er blant kjendisene som retter beinhard kritikk mot at stjernene skal representere Norge kledd i vaskebjørn.

KJENDISOPRØR: I dagens VG forteller en rekke kjente nordmenn om sitt syn på pels på OL-antrekket.
Bråket om antrekksvalget startet da Dyrevernalliansen så bildet av antrekket i VG. I romjulen fikk de vite at kragen er av ekte vaskebjørnpels.

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=112686

Hva synes vi om dette..?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tir 10 Jan 2006, 11:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
Buuuuu! Vi er da forbi den tiden da pels var det varmeste og beste materialet for vinterjakker. Om det absolutt skal være pels pga estetikk, så finnes det så å si identiske alternativer innen kunstig pels. Absolutt ingen grunn til drepe dyr for å lage klær av dem nå lenger. Grr Evil or Very Mad

InnleggSkrevet: Tir 10 Jan 2006, 12:15
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005
Helt enig med Eyden.
Dessuten handler pelsoppdrett også om dyreplageri. De levde nok ikke i frihet den dagen de ble drept, så huden deres skulle fores i hettene på et lass jakker.. Og jeg betviler også på det sterkeste at resten av dyret ble brukt til noe.

InnleggSkrevet: Tir 10 Jan 2006, 12:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Jeg husker jeg leste et innlegg i avisa fra en person som hadde blitt spurt om han ville støtte et opprop eller noe slikt mot pelsdyrfarmer. Eneste var at dyrevernsaktivisten som spurte gikk i skinnjakke.

Skal jeg følge argumentasjonen om at pelsdyrhold er galt i seg selv fordi dyrene ikke får frihet etc, så må jeg også la vær å drikke melk og spise melkeprodukter, alt kjøtt som er å få kjøpt i vanlige butikker, etc etc. Dette betyr selvfølgelig ikke at jeg mener at dyreplageri skal være lov, og jeg er skeptisk til hvordan mange pelsdyrfarmer blir drevet. Men jeg er ikke pr definisjon imot bruk av pels, fordi det er pels.

InnleggSkrevet: Tir 10 Jan 2006, 13:57
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Glahn skrev:
Jeg husker jeg leste et innlegg i avisa fra en person som hadde blitt spurt om han ville støtte et opprop eller noe slikt mot pelsdyrfarmer. Eneste var at dyrevernsaktivisten som spurte gikk i skinnjakke.

Skal jeg følge argumentasjonen om at pelsdyrhold er galt i seg selv fordi dyrene ikke får frihet etc, så må jeg også la vær å drikke melk og spise melkeprodukter, alt kjøtt som er å få kjøpt i vanlige butikker, etc etc. Dette betyr selvfølgelig ikke at jeg mener at dyreplageri skal være lov, og jeg er skeptisk til hvordan mange pelsdyrfarmer blir drevet. Men jeg er ikke pr definisjon imot bruk av pels, fordi det er pels.

For det første er det ikke noe som heter skinn oppdrett, de verste tilfellene er nemlig pels, ikke skinn (selv om begge kommer fra dyr). Skinn kommer ofte fra ku, og kua blir brukt til mye annet også, ikke kun huden.

For det andre, så lenge man kjøper økologisk støtter mann et bedre dyrehold (Selv om jeg forstår at for de som spiser kjøtt kan det bli litt vanskelig å finne i norge).

For det tredje er det stor forskjell på en del dyrehold på gårder og på pelsdyroppdrett.

Hvis man ikke vil ta stilling til det, så la vær, ikke kom med unnskyldninger om mat og en enkelt dyreværnsaktivist! Razz

Jeg er ikke aktivist selv, men jeg synes man skal ha en fornuftig og sund holdning til dyr, mat og miljø. Og det er mange som lukker øynene for en del problemer vedrørende dette. Men dette ble vel kanskje litt off topic.. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Tir 10 Jan 2006, 15:09
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Men også kua blir brukt. Selv om det er sløseri å ta livet av et dyr bare pga skinnet, så er det ingen prinsipiell forskjell. I begge tilfeller bruker man dyr.

Økologiske varer? Hvis du tror at for eksempel økologiske melkeprodukter kommer fra kyr som behandles noe annerledes enn andre kyr, så tar du feil. De får annet for, og det er stort sett det hele. Norsk landbruk er temmelig unikt i måten vi lar for eksempel sauer gå ute på beite om sommeren, men det er allikevel snakk om at vi aler opp dyr med kun ett mål - å slakte dem. Norske melkekuer blir somregel slakta etter fire år som melkeprodusent.

På gårder flest står dyr store deler av tida på bås, spiser, og vokser seg modne for slakting. De fødes og lever kun for det.

Jeg lar ikke vær å ta stilling. Jeg bare påpeker at hvis man skal være idealist når det gjelder dyrevern, og holdninger til mat og miljø, så får man en rekke store problemer med å etterleve idealene rent praktisk. Folk vil ha billig mat, og da blir industrielt landbruk og dyrehold nødvendig i temmelig stor grad. Den prinsipelle forskjellen på dette og pelsdyrfarmer er som regel særdeles liten.

InnleggSkrevet: Tir 10 Jan 2006, 15:48
Mirim
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 22 Jan 2004
Hvis dyrene lider, hvorfor blir pelsen så fin da?

Ellers gir jeg min støtte til Glahn.( som selv er vaskebjørn Laughing )

InnleggSkrevet: Tir 10 Jan 2006, 21:10
Ennasus
l33t
l33t

Det er vel knapt med kuer som lever vildt i skandinavia idag, i de ville vel ikke overleve heller, så det er utenfor påenget. Jeg har heller aldri sagt at det er galt å bruke dyr, så lenge de har et godt liv.
Når det kommer til forholdene i Norge skal jeg ikke utale meg, selv om jeg har en misstanke om at de ikke er så gode som folk tror.
Jeg oppholder meg derimot i EU-land, og er derfor mer skeptisk. Og her er forskjellen stor på øko og ikke øko dyr! Særlig når det kommer til høns og kyllinger.
Og er det forresten ikke bedre at dyrene får mer økologisk mat, og ikke masse kunstige ting, hormoner og benmel? Husk at mye av det blir ført inn i din kropp og kanskje til og med til dine barn!
Når jeg sa det med å ikke ta stilling tenkte jeg ikke spesielt på deg (glahn), men bare generelt Wink

Hvis man går inn her, under "Forskelle på konventionelt og økologisk" får man litt info om nettopp de forskjellene.. http://www.alt-om-okologi.dk/

InnleggSkrevet: Tir 10 Jan 2006, 23:34
Ennasus
l33t
l33t

Men dette handler jo om pels, og om hvorvidt det er ok eller ikke at det er pels på OL jakkene.
Det synes jeg er høyst unødvendig, og er helt enig med det Eyden sier. Bla. at man kunne laget en likeså fin hette i kunstpels..

InnleggSkrevet: Ons 11 Jan 2006, 11:52
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Så følger spørsmålet: Er mennesker mer verdt enn dyr?

Hvis svaret er ja, kan jeg godt se for meg at vi kan "bruke" dyr som vi vil.

Om svaret er nei burde vi jo heller ikke stjele melk fra kua osv.

Uansett ses å drepe på som noe av det verste et menneske kan gjøre. Drepe for å spise? Hvis noen dyr har personlighet har alle dyr personlighet, og da blir det jo helt feil å spise dem.

Og dyr HAR personlighet. Ellers ville det aldri en gang ha vært et spørsmål om dyrenes rettigheter. Eneste forskjellen mellom å spise dyr og å spise menneske er at man mentalt har laget seg forskjeller. Hvilket gir at mennesker føler seg bedre enn dyr. heller at jeg skal overleve enn at grisen jeg spiste til middag skulle overleve.

Og når vi først har kommet så langt, hvorfor ikke lage pels av dyr også?

InnleggSkrevet: Fre 13 Jan 2006, 17:01
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
darkfrog
l33t
l33t

Ble Medlem: 28 Mai 2004
vi har altid brukt pels fra dyr,helt siden tidenes begynelse,hvorfor stoppe nå??fordi dyrene har "følelser"?dyrene bryr seg ikke om oss,så hvis vi vil ha litt pels av dem for og få leke OL så syntes jeg vi burde få lov og ta all pelsen vi trenger til det uten at folk skal bli så evig snurrt...dyrene gjør oss en tjeneste,og uansett hvor mye hippiene/dyreaktivistene(som går under kategorien "hippie" Razz ) prøver og stoppe produkter av dyr kommer det aldri til og bli stoppet,så hvorfor ikke bare nyte det?men hvis dere heller vil fryse så er det greit for meg altså.

Viruses for a Mac? Ofcourse there are no viruses for a Mac, who the hell would wanna fuck up a Mac even more?

InnleggSkrevet: Lør 14 Jan 2006, 01:16
Ennasus
l33t
l33t

Det er ikke så mye det at vi ikke må bruke pelsen til dyra, men at de skal bli behandlet ordentlig mens de stadig lever.

(-Hvorfor gidder jeg? Rolling Eyes )

InnleggSkrevet: Søn 22 Jan 2006, 23:32
toth42
Cowboy
Cowboy

Ennasus skrev:
Det er ikke så mye det at vi ikke må bruke pelsen til dyra, men at de skal bli behandlet ordentlig mens de stadig lever.

(-Hvorfor gidder jeg? Rolling Eyes )

De fleste forstår jo det.. Tusenkroners-spørsmålet er: Vil boikott av pels føre til at dyrene blir behandlet bedre?
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Man 23 Jan 2006, 10:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Det kan jo hende.. Jeg synes det er fint med en boikott. Det har noe med at man sier i fra at det ikke er greit. Hvis ingen gjorde noenting, ville dyrene i hvertfall ikke få det bedre.

InnleggSkrevet: Man 23 Jan 2006, 16:13
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
jeg er ikke for pels i dyre dommer eller dyremishandling på noen måte. og på ol-jakkene virker det hvertfall unødvendig.

men jeg synes det kan bli litt mye anti-pels og anti-dreping av dyr overalt. vi har alltid spist kjøtt og brukt pels. i norge er det faktisk så kaldt at syntetiske stoffer ikke alltid holder. problemet er at menneskenes befolkning på jorda er for stor i forhold til dyrenes, og at vi skal ha produktene våre til å være så førsteklasses som mulig.

(og glahn har faktisk rett i at mye av de økologiske varene bare er fra dyr som har fått annet fór, og ikke nødvenigvis har levd under bedre forhold. med mindre det er spesifisert fra produsentens side.)

InnleggSkrevet: Man 23 Jan 2006, 16:55
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ennasus
l33t
l33t

Jeg la ut en link over hvor man kan finne reglene for dansk økologi i hvertfall... Og der er det forskjeller på hvordan de behandles, særlig kyllinger!
Men på en annen side, vil jeg heller (om jeg da spiste kjøtt..) spist en ku som hadde fått sund mat, enn som var foret opp på kunstige ting og hormoner, for mye av det blir ført videre inn i min kropp.

Men selvfølgelig skal man ikke bli hysteriske. Man kan ikke forandre verden på en dag Wink

InnleggSkrevet: Man 23 Jan 2006, 21:46
Therese
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 13 Mar 2003
men det er også etter danske forhold. i norge er det annerledes.
tror ikke kuene som lager tine økologisk melk har det noe bedre enn kuene som lager vanlig tine melk.

og jeg mente ikke å si noe imot deg Ennasus, jeg støttet bare Glahn sitt utsagn.

InnleggSkrevet: Man 23 Jan 2006, 21:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Veronica
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 16 Mar 2003
Jeg har mye å si i denne saken, og om pelssaken generelt. Jeg skal prøve å begrense meg.

Et sentralt spørsmål som egentlig griper fatt i kjernen her, dukket opp for noen poster siden. Nemlig "vi har altid brukt pels fra dyr,helt siden tidenes begynelse,hvorfor stoppe nå?"

Svaret er latterlig enkelt. Så enkelte at jeg ikke helt skjønner hvorfor man egentlig trenger å debattere saken. Svaret er: Fordi vi ikke trenger det lenger. I tidenes begynnelse, og gjennom flere tusen år, var pels en viktig og enestående varmekilde for mennesker. Pelsen ble også tatt fra dyr som ble brukt til andre ting i tillegg. Og her nærmer vi oss poenget allerede. Yey!

Mitt poeng er nemlig: Hvorfor i alle dager skal vi plage dyr i pelsfarmer med en slik tilværelse, når det på ingen måte er nødvendig? Ingen trenger pels i dag, det er en luksusvare for estetiske idioter. Syntetiske stoffer er kanskje ikke like gode, men de er gode nok. I alle fall er ull det. Typiske pelsdyr blir ikke brukt til noe annet, de blir kun flådd og kastet. Kun fordi folk vil "pynte seg" med pelsen deres. Hvorfor er dette nødvendig, når man har andre, like gode stoffer til å varme oss, og kunstpels til pynt? Hvis noen kan gi meg et godt svar på dette, kan jeg være villig til å vurdere mitt ståsted.

Å dra inn dyr som brukes til mat er irrelevant i denne saken. Jovisst, disse dyrenes levekår er også en kampsak, men det er en separat kampsak. Å si at "men dyr vi bruker til noe annet enn bare pels lider jo også, så da er det ikke så farlig med pelsdyrene" er lite gjennomtenkt og usympatisk. Det blir som røykernes gamle argument "men bilene forurenser jo lufta så mye allerede, så da gjør det ingenting om vi forurenser den enda mer." Tåpelig, sier jeg!

Toth42 ga oss også et bra spørsmål. Vil boikott av pels føre til at dyrene blir behandlet bedre? På et dyrevernsforum ble jeg gjort oppmerksom på noe jeg ikke hadde tenkt over før, men som forsåvidt er riktig; jeg måtte bøye meg der. Dersom Norge slutter å produsere pels, vil det bli mer å gjøre for pelsfarmer i andre land. Forholdene på pelsfarmer i Norge er faktisk mye bedre enn på majoriteten av de som finnes i utlandet, og Norge har gått foran som et "godt" eksempel for å bedre pelsdyrenes levekår. Hvis Norge avskaffer dette, og ikke lenger går videre for å forbedre bransjen, kan det godt være at andre land vil holde på den standard de har i dag.

På en annen side kan det at Norge avskaffer pels, også sette et eksempel som kanskje vil inspirere andre land til det samme. Det er aldri godt å vite. Det viktigste er å forholde seg til hvordan ting ER, ikke hvordan de BURDE være.

Men som svar på spørsmålet "Vil boikott av pels føre til at dyrene blir behandlet bedre?", kan jeg si såpass: Hvis man globalt hadde boikottet pels, og dermed avskaffet pelsfarmer i alle/de fleste land, tror jeg faktisk disse dyrene hadde blitt behandlet bedre. De hadde ikke vært i den situasjonen i utgangspunktet, og det vil jeg se på som en klar forbedring. Samtidig som man da kunne gått videre og lagt mer fokus på andre dyrs rettigheter, slik som melkekyr i for trange båser, burhøns, etc.

InnleggSkrevet: Man 23 Jan 2006, 23:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Spørsmål:

Hvor mange her, uavhengig av religion eller livssyn, mener at dyr er underlegent mennesket, og at dyrene er her hovedsaklig for å tjene mennesket?

Føler dette synet er ganske relevant for holdningene til pels o.l.

InnleggSkrevet: Tir 24 Jan 2006, 00:13
Sist endret av toth42 den Tir 24 Jan 2006, 00:14, endret 1 gang
Ennasus
l33t
l33t

Ahh. Takk. Jeg har gått og ventet på dette lenge.

(Var litt treg her, jeg sikter til Veronicas inlegg)

InnleggSkrevet: Tir 24 Jan 2006, 00:14
Sist endret av Ennasus den Tir 24 Jan 2006, 00:23, endret 2 ganger
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [50 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
 Forumoversikten » Hjerneføde » Politikk & Religion
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet