DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Sannsynlighet
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [4 Posts]  
Av Innlegg
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
 Sannsynlighet

Sannsynlighet er en morsom greie. La meg ta et eksempel:

Man prÞver Ä fÄ 6 pÄ en terning.
Om man kaster den, er det 50% sjanse for at man vinner og 50% sjanse for Ă„ tape.
GÄr man nÊrmere inn pÄ det ser man at det er én mulighet for Ä vinne, mens det er fem for Ä tape. AltsÄ 1/6 sjanse for Ä vinne.
Om man sÄ fÄr vite hvor stor kraft det er i slaget, vindstyrke, terningens sprett i forhold til trefflaten og sÄ videre blir sjansen mer og mer nÞyaktig, helt til man vet alt, og da faller sannsynlighet bort.

Da finner man kanskje ut at terningen kommer til Ä lande pÄ to, og man finner ut at det er 0/1 sjanse for Ä fÄ 6, og 1/1 for Ä fÄ 2.

Ja, jeg vet at man har funnet ut at det er umulig for mannesker Ä forutse pÄ denne mÄten, men likevel, faller liksom ordene sannsynlighet og tilfeldighet litt bort?

InnleggSkrevet: Tir 10 Mai 2005, 11:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Eyden
Veronica
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003
neh, man har en skala der "vet ikke" er i den ene enden og "vet det" i den andre. Sannsynlighet ligger overalt imellom. Egentlig sÄ kan man si at "fakta" kan sies som "supersannsynlig" og at "nissevÄs" kan omtales som "bittelittsannsynlig" Mr. Green

begrepet "usannsynlig" blir vel da omvendt proporsjonalt med "sannsynlig"..

InnleggSkrevet: Tir 10 Mai 2005, 13:04
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger 
ICQ Nummer 
  Til Toppen 
fungi
SteinHakkeToillat
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004
Nei, fakta er ikke "supersannsynlig". Fakta er. SpÞrsmÄlet er bare hva som er fakta...Mennesker kan ikke vÊre helt sikre pÄ fakta.
Sannsynlig bruker vi bare om ting vi ikke vet, men som vi likevel vil prÞve Ä beregne utfallet av. Jeg er enig med deg i at nissevÄs er bittelittsannsynlig, pÄ sett og vis.

Saken er dessuten at det ikke er noe skala mellom vet og vet ikke, men du kan se mer pÄ det som et fjell som bestiges. pÄ bunnen av terningfjellet vil man starte med 50% pÄ bunnen, deretter gÄ videre opp til 1/6, og videre blir nevneren stÞrre og stÞrre i brÞken, til man nÄr toppen, der hele stykket faller bort, fordi man vet at det ble/blir en toer.

Om jeg sier at "jeg kommer til Ä bli tatt av romvesener i kveld, sÄ jeg kommer ikke pÄ skolen" mens bÄde lÊreren min, min gamle konservativkristne lÊrer, og hennes blÄÞyde, ti-Ärige nevÞ, som allerede har sett halve Star Trekserien, og dessuten leser masse futuralistiske superhelt-tegneserier, vil de sette opp forskjellige sannsynlighetsstykker.

LÊreren vil avfeie det med en gang, fordi hun "vet" (her i form av supersannsynlig) at det ikke kommer til Ä skje, fordi hun ogsÄ "vet" en hel del om at romvesener ikke finnes.

nevÞen er har egentlig bare ventet pÄ Ä fÄ hÞre noe som det siden han fikk sin fÞrste star wars leke til femÄrsdagen, og mener at det er sannsynlig, altsÄ tror pÄ meg.

Om jeg hadde sagt det til en ledende person i NASA, ville han kunne fortelle meg at det er nissevÄs, fordi de ikke har oppdaget noen romvesener utenfor planeten vÄr, og er kjent med fysiske lover og lignende som sier noe om maksgrense for hastighet.

Forskjellen pÄ teori og praksis har jeg kanskje nevnt fÞr, men jeg sier det igjen. Teori er et ganske lite og simpelt mattestykke, mens praksis er basert pÄ et umÄtelig stort et, med massevis av faktorer og ledd.

I et TV-program kan en person velge mellom fire forskjellige svar. Programlederen vet hvilket svar som er riktig, og vet at det er null sannsynlighet for at noen andre svar er rett. Om personen velger "tilfeldig" er det 25% sjanse for at han velger riktig. Han kan ikke velge helt tilfeldig, fordi han har noe som heter magefĂžlelse og lignende, men iallefall er det et sjansespill.

InnleggSkrevet: Tir 10 Mai 2005, 15:30
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Terning
Hurrafantastisk
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004
Re: Sannsynlighet

fungi skrev:
Sannsynlighet er en morsom greie. La meg ta et eksempel:

Man prÞver Ä fÄ 6 pÄ en terning.
Om man kaster den, er det 50% sjanse for at man vinner og 50% sjanse for Ă„ tape.
GÄr man nÊrmere inn pÄ det ser man at det er én mulighet for Ä vinne, mens det er fem for Ä tape. AltsÄ 1/6 sjanse for Ä vinne.
Om man sÄ fÄr vite hvor stor kraft det er i slaget, vindstyrke, terningens sprett i forhold til trefflaten og sÄ videre blir sjansen mer og mer nÞyaktig, helt til man vet alt, og da faller sannsynlighet bort.

Da finner man kanskje ut at terningen kommer til Ä lande pÄ to, og man finner ut at det er 0/1 sjanse for Ä fÄ 6, og 1/1 for Ä fÄ 2.

Ja, jeg vet at man har funnet ut at det er umulig for mannesker Ä forutse pÄ denne mÄten, men likevel, faller liksom ordene sannsynlighet og tilfeldighet litt bort?

Du gjĂžr en liten feil i argumentet ditt... for det er noe helt annet det Ă„ finne ut hva som er den egentlige sannsynligheten (det Ă„ vise til symmetriegenskaper ved det stokastiske forsĂžket), og det Ă„ beregne utfallet.

Men er bare pirk, skjĂžnner hva du mener. Vi vet stadig mer og mer.

InnleggSkrevet: Tir 17 Jan 2006, 22:36
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [4 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Filosofi
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet