DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SűkSűk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Bekjempe fattigdom er jobb nr. 1
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [5 Posts]  
Av Innlegg
Ivar Johansen
FrÀmling
FrÀmling

Ble Medlem: 17 Jul 2005
 Bekjempe fattigdom er jobb nr. 1

"Ulikheten fÄr gjerne bli stÞrre, for den skaper dynamikk i samfunnet", uttalte sosialminister Eva Kjer Hansen i den danske borgerlige regjeringen for noen mÄneder siden. Og, heldigvis, skapte det umiddelbar hÞy temperatur i den politiske debatten i Danmark. Men egentlig var uttalelsen omtrent det samme som sjefen selv, statsminister Anders Fogh Rasmussen, uttalte fÞr han ble partileder i 1998.

Men slike synspunkter har ogsÄ hjemlige HÞyrepolitikere. "Det er forskjell pÄ folks bo- og levestandard, men det er ikke min jobb Ä gjÞre noe med det", sa davÊrende byrÄdsleder i Oslo, Fritz Huitfeldt, til VG 11. januar 1997.

Forskjellen mellom hvor lenge en person kan forvente Ä leve pÄ Þstkanten og vestkanten i Oslo har Þkt de siste ti Ärene, viser nye tall fra Statistisk sentralbyrÄ (SSB).

Jeg mener den aller viktigste jobb jeg har Ä gjÞre som folkevalgt i Oslo bystyre er Ä bekjempe fattigdom og levekÄrsforskjeller. Dette mÄ vÊre jobb nr. 1, og er nyttÄrslÞfte fra meg er at dette skal ha mye hÞyere fokus i det nye Äret.
Hvilke saker mener deltakerne her da bĂžr ha hĂžyest prioritet?

med hilsen

Ivar Johansen

http://ivarjohansen.no

InnleggSkrevet: Sűn 18 Des 2005, 14:00
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
magnon
Varm i trĂžya
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 15 Mar 2003
Jeg er stort sett ganske enig med deg. Men jeg fÞler at Oslo er pÄ vei i riktig retning, og budsjettet lover bra for skole, kollektivt, rus- og sosialpolitikk, mer til bydelene, og byrÄdet har kvittet seg med den rigide stoppeklokkepolitikken.

Dog, jeg vil tro at Fritz Huitfeldt er en smule feilsitert - om ikke, sÄ er han ikke annet enn en stereotypisk HÞyremann. Jeg er helt enig i at det ikke i utgangspunktet er politikeres jobb Ä sÞrge for at alle har samme leve- og bostandard, men de har jobben med Ä sÞrge for at alle har en grunnleggende sikkerhet og bostandard, uansett hvilken "klasse" du tilhÞrer. Selv mener jeg velferd og levestandard er mye mer enn det Þkonomiske.

Bydelene har fÄtt slettet gjeld etter sammenslÄingen og fÄtt flere frie midler. ForhÄpentligvis vil dette fÞre til bedre villkÄr for ungdom i Þstlige bydeler, men jeg hÄper bystyret fÞlger opp dette. Det kan se ut som Oslovide tiltak for ungdom kan bli nÞdvendig. Samtidig har de tidligere Þstkantbydelene, som Gamle Oslo, fÄtt en bedre standard med tiden.

Hadde du vÊrt SV'er pÄ Stortinget, ville jeg sikkert hatt problemer med deg Very Happy Men, Oslopolitikken handler heldigvis ikke om Ä "velge side", og det er ofte enighet - sist om dialogen med VIF angÄende stadion. Dette er jeg veldig glad for.

StÞtter veldig opp om ditt arbeid mot fattigdom i Oslo, og jeg vil at alle skal ha mulighet til Ä ha gode levekÄr - men om man velger bort Þkonomisk lykke for andre verdier som er minst like verdifulle, mÄ man ikke fare seg opp over det. Det er ikke antallet rike det er problemer med, det er antallet fattige - og det er der man mÄ lÞse problemene.

Budsjettet er ikke optimalt, men et godt stykke pÄ vei mot et bedre Oslo. Jeg har gode hÄp for denne byen.

I tillegg vil jeg spÞrre deg om Ä sende meg en e-post eller lignende (colsen@venstre.no), jeg vil gjerne ha litt perspektiv pÄ bystyrets arbeid. Det er vanskelig Ä holde seg objektiv, og selvom gode hr. Elvestuen er en mann det er lett Ä like, er det fint Ä vite litt om hva som skjer internt og hvilken galskap folk kan komme med.

Uansett; vi andre klarer oss. Kollektivtilbudet er bedre og bedre, vi fÄr forhÄpentligvis det fint pÄ SÞrenga, og kulturtilbudet i Oslo vokser. De fleste har det fint i denne byen. SÄ, hovedprioritet bÞr absolutt vÊre pÄ fattige, rusmisbrukere og vanskeligstilt ungdom - og jeg tror et flertall i bystyret pÄ mange av disse omrÄdene kan vÊre enige om hvordan man bÞr gÄ frem, med lette kompromisser.

Christoffer Olsen
Styret, Gamle Oslo Venstre og Oslo Unge Venstre

InnleggSkrevet: Man 19 Des 2005, 18:51
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Ivar Johansen
FrÀmling
FrÀmling

magnon skrev:
Jeg er stort sett ganske enig med deg. Men jeg fÞler at Oslo er pÄ vei i riktig retning, og budsjettet lover bra for skole, kollektivt, rus- og sosialpolitikk, mer til bydelene, og byrÄdet har kvittet seg med den rigide stoppeklokkepolitikken.

Dog, jeg vil tro at Fritz Huitfeldt er en smule feilsitert - om ikke, sÄ er han ikke annet enn en stereotypisk HÞyremann. Jeg er helt enig i at det ikke i utgangspunktet er politikeres jobb Ä sÞrge for at alle har samme leve- og bostandard, men de har jobben med Ä sÞrge for at alle har en grunnleggende sikkerhet og bostandard, uansett hvilken "klasse" du tilhÞrer. Selv mener jeg velferd og levestandard er mye mer enn det Þkonomiske.

Bydelene har fÄtt slettet gjeld etter sammenslÄingen og fÄtt flere frie midler. ForhÄpentligvis vil dette fÞre til bedre villkÄr for ungdom i Þstlige bydeler, men jeg hÄper bystyret fÞlger opp dette. Det kan se ut som Oslovide tiltak for ungdom kan bli nÞdvendig. Samtidig har de tidligere Þstkantbydelene, som Gamle Oslo, fÄtt en bedre standard med tiden.

Hadde du vÊrt SV'er pÄ Stortinget, ville jeg sikkert hatt problemer med deg Very Happy Men, Oslopolitikken handler heldigvis ikke om Ä "velge side", og det er ofte enighet - sist om dialogen med VIF angÄende stadion. Dette er jeg veldig glad for.

StÞtter veldig opp om ditt arbeid mot fattigdom i Oslo, og jeg vil at alle skal ha mulighet til Ä ha gode levekÄr - men om man velger bort Þkonomisk lykke for andre verdier som er minst like verdifulle, mÄ man ikke fare seg opp over det. Det er ikke antallet rike det er problemer med, det er antallet fattige - og det er der man mÄ lÞse problemene.

Budsjettet er ikke optimalt, men et godt stykke pÄ vei mot et bedre Oslo. Jeg har gode hÄp for denne byen.

I tillegg vil jeg spÞrre deg om Ä sende meg en e-post eller lignende (colsen@venstre.no), jeg vil gjerne ha litt perspektiv pÄ bystyrets arbeid. Det er vanskelig Ä holde seg objektiv, og selvom gode hr. Elvestuen er en mann det er lett Ä like, er det fint Ä vite litt om hva som skjer internt og hvilken galskap folk kan komme med.

Uansett; vi andre klarer oss. Kollektivtilbudet er bedre og bedre, vi fÄr forhÄpentligvis det fint pÄ SÞrenga, og kulturtilbudet i Oslo vokser. De fleste har det fint i denne byen. SÄ, hovedprioritet bÞr absolutt vÊre pÄ fattige, rusmisbrukere og vanskeligstilt ungdom - og jeg tror et flertall i bystyret pÄ mange av disse omrÄdene kan vÊre enige om hvordan man bÞr gÄ frem, med lette kompromisser.

Christoffer Olsen
Styret, Gamle Oslo Venstre og Oslo Unge Venstre

Jeg skal ikke gi et langt tilsvar til en som sier han i hovedsak er enig med meg.

Men to korte ting:

Fritz Huitfeldt, davÊrende HÞyrebyrÄdsleder er korrekt sitert. Han er gitt mange muligheter til Ä korrigere det (sitatet er det jo mange av oss som har brukt i forskjellige sammenhenger), men han stÄr tydeligvis for synspunktet.

Ja, mye blir bedre, men det er ogsÄ mange ting som gÄr gal vei.
I bystyret pÄ onsdag vedtok f.eks. bystyreflertallet (HÞyre, Fr.P., Venstre og Kristelig Folkeparti) at mens egenbetaling i kollektivtrafikken for enkeltreise for oss ikke-funksjonshemmede er 20 kr. skal den for funksjonshemmede som er avhengig av TT-transport Þkes til 30 kroner.
Dette begrunnes med at de funksjonshemmede ikke forhÄndskjÞper billett (men ikke gis de muligheter for det, og de avskjÊres ogsÄ fra mÄnedskortordninger, flexikort-ordninger o.l.).

med hilsen

Ivar Johansen

SÄnt er Ä pÄfÞre folk en ekstrabelastning pÄ grunn av deres funksjonshemning. SÄnt er dÞnn usosialt.

InnleggSkrevet: Man 19 Des 2005, 19:57
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
altsÄ, jeg kunne slengt meg inn i en heftig debatt med dere siden dette er en problematikk som opptar meg ganske mye. Men jeg har et spÞrsmÄl med all den behÞrige respekt, hvorfor tar dere disse diskusjonene her? Er det vanlig praksis Ä bruke disse arenaene? Ta det ikke ille opp, jeg spÞr av nysgjerrighet.

InnleggSkrevet: Fre 30 Des 2005, 02:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Ivar Johansen
FrÀmling
FrÀmling

mathianus skrev:
altsÄ, jeg kunne slengt meg inn i en heftig debatt med dere siden dette er en problematikk som opptar meg ganske mye. Men jeg har et spÞrsmÄl med all den behÞrige respekt, hvorfor tar dere disse diskusjonene her? Er det vanlig praksis Ä bruke disse arenaene? Ta det ikke ille opp, jeg spÞr av nysgjerrighet.

Dette hĂžrer da vitterlig hjemme under temabolken "Politikk & Religion".

med hilsen

Ivar Johansen

InnleggSkrevet: Fre 30 Des 2005, 18:40
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [5 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar pć Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   HjernefĂžde »   Politikk & Religion
Gć Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet