DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Jo?!
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Av Innlegg
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
 Jo?!

Dette ordet, "jo".. Det betyr i de aller fleste sammenhenger en slags bøyning av ja.

Men vi har alle hørt setningen "jo fler, jo bedre!"
Hvorfor har "jo" her en helt annen mening? her betyr "jo" det samme som "desto" plutselig? Confused
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Søn 18 Des 2005, 18:17
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Hvis du ser på faktiske samtaler, så vil du se at dette bare er toppen av isfjellet. For eksempel brukes "ja" og "nei" om hverandre uten at noen synes det er rart Smile

InnleggSkrevet: Søn 18 Des 2005, 23:31
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
toth42
Cowboy
Cowboy

Hva tenker du på, litt mer konkret? Men spm mitt her var pga at "jo" har en helt annen, vanskelig definerbar mening i "jo fler.." Og er det noen som kjenner til andre plasser hvor man bruker "jo" med denne betydningen? Det er litt av grunnen til at jeg lurer, for dette virker som et særtilfelle..

InnleggSkrevet: Søn 18 Des 2005, 23:38
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

"virker som" er nok nøkkelfrasen her. Ords meninger er ikke fast definert, og det er det som er hele poenget med språk. Hadde ikke funka ellers Smile

Ellers er det ikke vanskelig å komme på andre eksempler... "jo oftere du..." for eksempel.

Ord er fleksible, og hva de betyr varierer fra gang til gang, avhengig av hvor, når, og hvem som bruker dem sammen.

InnleggSkrevet: Søn 18 Des 2005, 23:45
toth42
Cowboy
Cowboy

Glahn skrev:
Ellers er det ikke vanskelig å komme på andre eksempler... "jo oftere du..." for eksempel.
jo jo, men "jo oftere" og "jo fler" er jo i samme gata.. Det som irriterer litt, og kræsjer litt i mitt hode er at "jo" primært er et bekreftende ord, noe som er litt på siden av denne bruken.. Du bruker jo ikke "ja" og "nei" omvendt i hytt og pine heller, "kommer du? ja, jeg kommer ikke" rimer ikke helt..

InnleggSkrevet: Søn 18 Des 2005, 23:53
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Vel... faktisk skjer sånt støtt og stadig med ja og nei i vanlige samtaler. Skriftlig legger man merke til det, men muntlig...

Og dessuten blir da jo brukt på en slags bekreftende måte i disse utsagnene også, så sånn sett synes jeg ikke de skiller seg det spor ut Smile

InnleggSkrevet: Man 19 Des 2005, 16:19
Voon
Jenkadanserinne
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003
hmm, altså. Ofte kan "nei" bli brukt i bekreftende sammenheng, og jo til å motsi. Vanskelig å komme på eksempler. Det er ikke sånn at det og det bla bla? Nei, det har du helt rett. Det er vel ikke sant vel? Nei, det er det ikke. Eller jo det er det. Blah. Jeg trodde som Glahn at alle var inneforstått med ordenes skiftende betydning ut fra sammenheng jeg Razz

InnleggSkrevet: Man 19 Des 2005, 20:41
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Det har endel med at alle bruker språk, men ingen vet egentlig helt nøyaktig hvordan vi får det til. I tillegg husker alle hvordan de mener at de oppfatta det som ble sagt i en samtale - ikke nøyaktig de ordene som ble sagt. Og det er to temmelig forskjellige ting, viser det seg.

InnleggSkrevet: Man 19 Des 2005, 21:26
toth42
Cowboy
Cowboy

Mareth skrev:
hmm, altså. Ofte kan "nei" bli brukt i bekreftende sammenheng, og jo til å motsi. Vanskelig å komme på eksempler. Det er ikke sånn at det og det bla bla? Nei, det har du helt rett. Det er vel ikke sant vel? Nei, det er det ikke. Eller jo det er det. Blah. Jeg trodde som Glahn at alle var inneforstått med ordenes skiftende betydning ut fra sammenheng jeg Razz

Argh, jeg har _jo_ ikke noen problemer med å forstå samtaler, men jeg vil ha en forklaring, når jeg først har begynt å undre på dette..!
*pop* poppopop* *popop*(<--blodkar sprekker) Freakish

InnleggSkrevet: Tir 20 Des 2005, 08:47
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

toth42 skrev:
Mareth skrev:

Argh, jeg har _jo_ ikke noen problemer med å forstå samtaler, men jeg vil ha en forklaring, når jeg først har begynt å undre på dette..!
*pop* poppopop* *popop*(<--blodkar sprekker) Freakish

Jeg anbefaler at du begynner å studere anvendt språkvitenskap ved NTNU Smile Du har nå nemlig rota deg inn i et skikkelig vepsebol med spørsmål, som ingen har de endelige svarene på. Du aner ikke hvor mange som studerer dette i årevis Wink

InnleggSkrevet: Tir 20 Des 2005, 13:36
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 1 [10 Posts]  
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet