DSGF.no Forum  
DSGF.no    HjelpHjelp   SøkSøk   MedlemslisteMedlemsliste   GrupperGrupper   Bli MedlemBli Medlem   RetningslinjerRetningslinjer   InnstillingerInnstillinger   Sjekk private meldingerSjekk private meldinger   Logg InnLogg Inn 
Poll

Var det galt av meg?

Ja, fyyyyyy! GÃ¥ og betal tilbake med en gang!
40%
 40%  [ 11 ]
Tja... hvis det bare var denne ene er det vel greit...
25%
 25%  [ 7 ]
Vi må gjøre opprør mot matbutikkenes tyranni. Anarki NÅ!
22%
 22%  [ 6 ]
Brenn brenn! Psykopatiske monster!
11%
 11%  [ 3 ]

Antall stemmer : 27

Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Stjele fra Rema 1000
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
Side 1 av 3 [44 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Av Innlegg
Ruffy
Främling
Främling

Ble Medlem: 19 Okt 2005
 Stjele fra Rema 1000

Idag stjal jeg fra en butikk. Ikke mye, bare en liten sjokolade.

Jeg gjorde ikke dette for å imponere noen "gjeng", ikke fordi jeg sultet, ikke fordi jeg prøvde å bevise noe. Kun fordi jeg hadde lyst på sjokoladen!

Også var det en ting til. Hele barnetiden oppigjennom har jeg blitt innprentet at "det er galt å stjele". "Ungdom som stjeler er svake, og blir utsatt for gruppepress". "Ungdom som stjeler har psykiske problemer" osv. Jeg er en normal jente i 15-årene som drømmer om å bli skuespiller. Har meninger om litt av hvert. Og spiller gitar på fritida.

Da jeg gikk gjennom rema 1000 idag, surret alt dette rundt i hodet mitt. Plutselig landet blikket mitt på en 4- kroners kindersjokolade. Jeg bestemte meg. Jeg tok den opp og holdt den litt skjult under jakken. sjekket etter kameraer. Slentret bort til kassa og gikk rett ut.

Da jeg sto utenfor huset mitt etterpå sto jeg og tenkte for meg selv. "Dette var rart", jeg kjente meg ikke som en annen person, jeg kjente ikke til noe skam. Jeg kjente meg ikke som en av disse "moralsk fordervede" ungdommene med psykiske problemer som alle gnåler om. Men jeg ble glad for at jeg hadde sjokolade.

SÃ¥, hva syns resten av folket om den handlingen jeg gjorde idag? Verdt en diskusjon? Wink

InnleggSkrevet: Lør 12 Nov 2005, 11:53
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding    Til Toppen 
Ruffy
Främling
Främling

Ville du tatt av kakeboksen?

Ikke vær for raskt ute med å dømme meg. At folk stjeler i butikken kan det være en million grunner til. Man kan være fattig og sulte. Man kan bli presset. Men grunnen til at jeg gjorde det, var for å se hva som skjedde. Om jeg plutselig ble forvandlet til en av de "hardbarkede ungdommene med psykotiske problemer", eller om jeg fortsatt kom til å være meg selv. Er det foressten moralsk å stjele fra noen som stjeler fra andre? Er det moralsk å ta fra de rike og gi til de fattige?

Tenk deg at moren din har forbudt deg å ta kaker i kakeboksen. Du tar en kake allikevel. Hvorfor gjør du dette? Fordi du hadde lyst på kaken, og moren din kommer sannsynligvis ikke til å merke at èn kake er borte. Er det flere grunner til at du gjorde det? Ja, fordi du vet at du ikke kommer til å komme i fengsel for det. Moren din kommer til å bli sint, men du kommer ikke til å få straff (kanskje litt kjeft).

Tenk deg nå at du er i en butikk. Det er forbudt å ta en kake der. Du har lyst på, men du tar ingen kake. Hvorfor ikke? Jo fordi du er redd. Redd for konsekvensene. Redd for å bli tatt.

Hva om det var slik at du ikke kunne blitt tatt for å ta kake i butikken. Hva om du ikke kunne blitt straffet? Det var bare ikke lov. Hadde du tatt kaken da? Det er det samme som med kakeboksen. Mennesker lar seg så lett styre av sin egen frykt.

Også er det en ting til. Lovsystemet. Det er foressen ingen som har spurt meg om hvordan vi skal organisere oss. Det er forventet at vi skal godta alle reglene man vokser inn i. Og så snart noen stiller spørsmål ved hvorfor det skal være sånn, blir de stemplet som onde mennesker. Når vi blir født, blir vi født inn i ett system med en masse folk som forteller oss hvordan vi skal være. Vi blir oppdratt til å tro at noen mennesker er gode, og noen er onde. Hvis du er god og stjeler, da blir du ond som fy. Og da vil plutselig ikke samfunnet ha deg lenger. Jeg tror det er mer ved ett menneske enn som så.

InnleggSkrevet: Lør 12 Nov 2005, 12:37
M_Stuff
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 12 Nov 2003
Hvis Rema kalkulerer med at hver kunde tar med seg noe til 4 kroner uten å betale hver gang de er i butikken, vil det bare medføre at rema tjener noe sånt som 4kroner ganget med antall kunder, og det gjør at rema må sette opp prisen på en gjennomsnittshandlekurv med 4 kroner. (Noe som gjør at de blir dyrere enn Rimi og går konkurs.)

Dette blir det jo bare tull av og jeg gidder iallefall ikke å være med på det!!!

InnleggSkrevet: Lør 12 Nov 2005, 12:50
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Ruffy
Främling
Främling

njoo

Det er ingen vits i å kalkulere med noe som helst uansett.
For dette kommer ikke engang til å skje.

Men hva hvis noen med vitende og vilje, prøvde å få Rema til å gå konkurs. F.eks noen fra Rimi. Eller bare noen som er sure på Rema fordi de utnytter arbeidere i andre land for egen profitt?

InnleggSkrevet: Lør 12 Nov 2005, 13:59
lastebil
Spitzy (!)
Spitzy (!)

Ble Medlem: 08 Okt 2003
ALDRI gjør det igjen!

Jeg vil anbefale at du går og sier det slik det er til butikken og tar konsekvensene av det. Jeg tror du vil få en ganske bra reprimande men alt i alt tror jeg at du kanskje trenger den reprimanden akkurat nå.

Det ender med at du prøver igjen... og igjen, og så blir du tatt. Det høres kanskje klisje ut, men det har jeg sett så mange ganger. Og når det skjer, da angrer du bittert.

Som du sier, det var ikke noen grunn til at du stjal. Kanskje var du bare at du kjeda deg.

Du KOMMER til å bli tatt en dag. Det lover jeg deg. Og da vil du angre deg, bittert. Er det virkelig verd å leke seg på denne måten... ja det er det jeg vil kalle det.. det som KOMMER til å skje?

Har du lyst til å ha på rullebladet ditt at du er en butikk tyv?

InnleggSkrevet: Lør 12 Nov 2005, 16:59
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004
Enhver vekter (uniformert eller sivil) som hadde sett deg ville ha anmeldt deg for tyveri. Hvis ikke hadde ikke vekteren gjort jobben sin, som er å passe eiendelene til den (butikken) som har ansatt ham/henne.

Vil du gjøre deg til tyv for 4 kroner?

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Lør 12 Nov 2005, 17:11
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
Glahn
Mors Lille Ole
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003
Tittan skrev:
Enhver vekter (uniformert eller sivil) som hadde sett deg ville ha anmeldt deg for tyveri. Hvis ikke hadde ikke vekteren gjort jobben sin, som er å passe eiendelene til den (butikken) som har ansatt ham/henne.

Vil du gjøre deg til tyv for 4 kroner?

Nettopp. Har selv jobba i butikk og vært med på at en vekter som var innom på rutinekontroll ferska noen som hadde naska med seg et lite noe. Slikt blir det full oppvask av. Alle mulige moralske argumenter satt til side er det bare rett og slett en utrolig dum ting å gjøre - butikken ser ikke vennlig på det uansett om du blir tatt. Og tatt blir du før eller siden hvis du fortsetter.

InnleggSkrevet: Lør 12 Nov 2005, 18:23
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding MSN Messenger    Til Toppen 
Jenny
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 11 Okt 2005
Noe så unødvendig, for ikke å snakke om på trynet. DU hadde ikke likt det om noen hadde stjelt fra DIN butikk, og faktum er at siden så mange stjeler så taper butikkene mye på det. Du tenker kanskje at 'det er bare en sjokolade', men da tenker du for f ikke særlig langt. Og du angrer ikke engang? Snakker om respekt for andres eiendom - minn meg på å aldri invitere deg med hjem.

Stjele fordi du ville se hva som skjedde? Jeg er veldig imponert. Rolling Eyes

InnleggSkrevet: Lør 12 Nov 2005, 21:52
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
pff, det er jo bare en sjokolade. greit det er tynt, men det hypes så til de grader opp at man blir tyv og at konsekvensene er fatale for hele ditt liv og karriere. hva om man ikke vil bli høyesterettsjustitiarius eller hva det heter,(ønskemesteren husker det sikkert) og at man faktisk klarer å leve med konsekvensene av det? Det er bare å komme med meninger om hvor moralsk forkastelig og respektløst det er, ikke minst synsing om hva man kommer til å bli og hva man kommer til å gjøre: for det er nemlig ingen selvfølge at man blir regelmessig butikktyv av å ta en sjokolade på rema som 15 åring. Det eneste jeg har stjelt i hele mitt liv er en snickers til 7,- på rema på barneskolen og det er vel over 7 år siden. Det ga meg på et barnlig vis et kick men også åpnet det øynene litt for hva det vil si å bryte regler og takle konsekvensene av det man gjør.
Med tanke på alle lover eller uskrevne lover/normer man bryter hver eneste dag vil jeg kalle et sånt lite lovbrudd for en forseelse og et eksperiment med sanksjoner. Jeg er enig i at det ville være dumt å fortsette å stjele sjokolader, altså en til 4,- idag, deretter en stratos til 20 imorgen. Men jeg mener også at det er litt same shit, man kan gjøre litt faen, om å stjele en liten sjåkkis er et supplement for andre verre ting eller eksperimenter med større lovbruddstyper sier jeg bare: tja.. hvis det bare var denne ene er det vel greit, som det hittil bare er jeg som har stemt på. Sier ikke at kriminalitet er greit, finner bare temaet svært som høyst interessant særlig fordi jeg skal studere kriminologi. Håper sjokoladen var god, du får isåfall din lønn i himmelen enn om ikke av meg Smile

InnleggSkrevet: Søn 13 Nov 2005, 17:26
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
Jenny
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 11 Okt 2005
It is the road to the dark side >=(

Hør på Yoda, da, mann!

InnleggSkrevet: Søn 13 Nov 2005, 19:16
mathianus
l33t
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003
hmpf, hadde jeg hatt kraften hadde jeg ikke trengt å stjele en sjokolade, da kunne jeg heller tatt over galaksen og planøkonomisert den til å bare lage 4 kroners sjokolader Smile

InnleggSkrevet: Man 14 Nov 2005, 16:14
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding AIM Adresse Yahoo Messenger MSN Messenger    Til Toppen 
aniraC
Moderator
Moderator

Ble Medlem: 11 Mar 2004
jeg jobber på ICA og tar mange i å stjele.
Det værste jeg vet er å ta gamle damer som gjemmer ost i jakkene sine.. jeg får så vondt av dem, de er jo så fattige.. men men..
det er kriminelt!

InnleggSkrevet: Man 14 Nov 2005, 20:52
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside MSN Messenger    Til Toppen 
bazukh
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jul 2005
Ikke gjør det igjen.
Jeg har vært der. Jeg har blitt tatt.
For ei stygg lommebok jeg ikke ville ha engang. Du kommer til å angre.

Men det er overraskende hvor lett det er, er det ikke?
Sjuk følelse. Helt uvirkelig.

Pris deg lykkelig for at du slapp unna, og betal neste gang. Det er bare 4 kr. Tar du deg ikke råd til det, fortjener du ikke den sjokoladen Wink

InnleggSkrevet: Man 14 Nov 2005, 22:22
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

Stjålet sjokolade har dessuten 10 ganger så mange kalorier enn ærlig sjokolade! Twisted Evil

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Man 14 Nov 2005, 23:03
bazukh
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 17 Jul 2005
Tittan skrev:
Stjålet sjokolade har dessuten 10 ganger så mange kalorier enn ærlig sjokolade! Twisted Evil

Ja, selvfølgelig! Det er prisen en må betale for stjålen sjokolade Wink

InnleggSkrevet: Man 14 Nov 2005, 23:05
IceRose
Varm i trøya
Varm i trøya

Ble Medlem: 07 Mai 2005
Tyveri er det ikke, det er nasking. Det er noe sære juridiske regler der.

Jeg har stjålet fra Rema to ganger. Ene gangen gikk jeg tilbake.

Jeg stjal uten å mene det, det er det verste. En gang skulle jeg bare inn og ha en bolle og litt juice, også gikk jeg forbi et stativ solbriller og fant noen tøffe til bare 59,-. Holdt disse i samme hånd som lommeboka, men prislappen dinglende. La bolle og juice på båndet og åpnet lommeboka, betalte, gikk ut, satte meg i bilen og tenkte "eh.. 18 kroner..?"

Da gikk jeg inn igjen, rødmende og forklarte med med panikk i stemmen.

En annen gang var det en pakke tyggis. Grunnen til at jeg ikke returnerte denne er at jeg ikke husket når det skjedde. Jeg kom hjem engang og lette etter tyggisen jeg visste jeg hadde kjøpt. Fant den ikke. Tenkte jeg hadde glemt den igjen i vogna og tittet på kvitteringen. Jepp, ingen tyggis der. Flere uker etterpå fant jeg tyggisen. Nedfrosset inne i papirposen sammen med et brød... Rolling Eyes

Men jeg henger meg på resten. Det er greit nok "bare 4 kroner". Men når det er "bare 4 kroner" så insinuerer du at det er 4 kroner du har råd til. Og du vil sikkert betale gladelig de tidobbelte for å slippe unna forlegenheten om du blir huka.

InnleggSkrevet: Tir 15 Nov 2005, 01:19
Gnomulfen
OoaHelaNatten
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 15 Nov 2005
Rent logisk

Tyveri og nasking er i seg selv ikke mer enn forskjellige ord for samme idé. Nå skal ikkje eg sei at eg har en direkte erfaring når det gjelder slikt. Eg har hatt en vane med å IKKJE gjøre slikt, men dette er en vane som bygger ut fra disse idiotiske normene og lovene som staten har satt på oss. Disse normene kan virke idiotiske, me har ikkje vært med på å bestemme de, så det kan virke idiotisk å måtte leve etter dem. Rolling Eyes Men nå er det nå en gang slik at vi er borgere av Norge, og det krever visse ting av oss. Blsndt annet at vi følger disse dumme reglene.

La oss tenke oss at me alle sluttet å følge lover, normer og regler. Da har me et fullstendig anarki, og selv om det virker fantastisk for visse mennesker (som eg ikkje vil gå inn på, krangelen min med anarkistene får komme en annen gang.) Laughing Et samfunn uten regler, ville vært et samfunn hvor vi alle ville gått i frykt for å bøi voldtatt, eller rundstjålt under en hver anledning.

I Frankrike er det lovt å stjele brød viss man sulter, i Norge er det ikkje det. På den annen side, ikkje gidd å luffe tilbake til butikken for å fortelle om det, det var 4 kroner, ikkje nokas ranet. Men om du bør gjøre det igjen, det er vel heller tvilsomt.

Og beklager, men du er nok ikkje ond når du stjeler, direkte ondskap kommer fra andre egenskaper enn evnen til å stjele fra en butikk. Det er mer dumskap.

I

InnleggSkrevet: Tir 15 Nov 2005, 16:55
Tittan
Erkegranul
Erkegranul

IceRose skrev:
Tyveri er det ikke, det er nasking. Det er noe sære juridiske regler der.

Hvis det som blir urettmessig ervervet tilsammen koster 2000,- er det tyveri og kan straffes med bøter, og/eller fengsel opp til seks månder.
Hvis ikke er det nasking, og faller under §394a naskeriparagrafen... (tror jeg har nummeret rett... skal sjekke siden)

Du blir anmeldt for begge deler - og du får begge deler på rullebladet...

Sjefolainen!

InnleggSkrevet: Tir 15 Nov 2005, 17:11
toth42
Cowboy
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003
Jeg gjorde noe liknende for lenge siden.. Jeg jobbet til og med der, og hadde penger, så kan ikke forklare hvorfor det falt meg inn, men det gjorde nå det. Det gikk greit i mange år, tenkte ikke på det. Jeg var vel kanskje på din alder. Nå, når jeg har vokst opp, og forstått litt mer av verden, har jeg planer om å gjøre en av to ting:
1: Sende beløpet med renter tilbake i en konvolutt.
2: Gå personlig til min tidligere arbeidsgiver og betale og beklage. Dette vurderer jeg dog om ikke skader mer enn det gjør godt, i forhold til fremtidig arbeid hadde det vært greit å gjøre opp uten å stå frem og få det på meg, og jeg tror jeg kan gjøre det med god samvittighet, iom at jeg VET det aldri vil skje igjen.

Mitt råd: Gjør opp på en eller annen måte så fort som mulig, selv om du ikke har noen kvaler nå, kommer de. Tro meg. Du kommer til å huske det med jevne mellomrom(om du har samvittighet som virker), og det stikker hver gang.
always eat the yellow snow - it could be beer!

InnleggSkrevet: Tor 17 Nov 2005, 11:40
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Ronja
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!
HohoHihiHahaToTheFunnyFarm!

Ble Medlem: 13 Apr 2004
http://pub.tv2.no/nettavisen/innenriks/article336270.ece

http://www.etterlyst.no/reportasjer/0202_nasking.html

Å ta noe som ikke tilhører deg er ikke greit.
Uansett hva det er for noe.

InnleggSkrevet: Tor 17 Nov 2005, 12:39
  Vis Medlemmets Profil Send Privat Melding Send e-post Besøk Medlemmets Nettside    Til Toppen 
Vis Innlegg fra:   Sorter etter:   
Side 1 av 3 [44 Posts]   Gå til side: 1, 2, 3 Neste
Start Nytt Tema   Svar på Tema Vis Forrige TemaVis Neste Tema
  Forumoversikten »   Generelt »   TÃ¥keprat
Gå Til:  

Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet
Du kan ikke svare på temaer i dette forumet
Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet