SayIt
Supersøt
Ble Medlem: 19 Aug 2003 Innlegg: 75
|
Jeg skulle ønske jeg var...
Artikkelen er skrevet av Ylva Thorsrud
Tanker om ingenting:-)
Jeg skulle ønske jeg var...
- En liten marihøne
Da ville verden vært så uendelig stor. Blomstene ville vært kjempestore og vakre. En løvetann ville ikke lenger vært et lite ugress, men den ville blitt en vakker eng av små gule strå, som svaiet i vinden. Jeg kunne klatret ned den uendelig lange og grønne stilken. Trasket langs de krokete bladene for hver dag å oppdage nye og uoppdaget stier. Når det regnet kunne jeg svømt og lekt meg i de små innsjøene. Jeg ville sett verden slik ingen andre ser den.
- En elefant.
En kjempestor elefant. Da ville ikke verden vært så stor og skummel. Jeg kunne trampet omkring, uten å være redd for å bli tråkket på, eller spist av andre slemme dyr. Jeg kunne spist av de grønneste og flotteste bladene fra tretoppene. Ikke slike harde, visne som henger så langt nede. Men de mykeste og ferskeste små spirene, som gror helt i toppen. Jeg ville kunne nå det ingen andre kan.
- En gjødselsbille.
En slik effektiv liten bille. Da hadde jeg vært verdens sterkeste skapning. Jeg kunne løftet mer enn hundre ganger min egen vekt. Jeg kunne vunnet de største kampene, slått til side alle konkurrenter. Men viktigst av alt, jeg ville satt uendelig stor pris på det ingen andre ser nytten i, som gjødsel.
- En kongeørn.
Da kunne jeg svevd omkring i hele verden. Uanfektet ville jeg vært verdens konge. Jeg ville vært den beste jegeren, intet byttet ville klart å komme unna meg. Og jeg kunne solt meg på de høyeste fjelltoppene i Andes fjellene. Kanskje ville jeg ikke vært den største fysisk, men jeg ville hatt et hjerte en majestet verdig.
- En vampyrblekksprut.
Da kunne jeg svømt på de dypeste dyp. Som en av de få jegerne i det ukjente mørke, ville ingen kunne true meg. Jeg ville hatt den dypeste purpurrøde farge og de sterkeste armer. Men det beste av alt, jeg kunne laget mitt eget lys. Da ville jeg hatt evnen til å produsere lyspartikler på et sted der intet lys noen gang har trengt igjennom. Jeg kunne skapt lys der det kun var mørke.
Men mest av alt, er jeg glad jeg bare er lille meg. For slik kan jeg drømme om hvordan alt kunne vært, uten å vite hvordan det egentlig er...
|