|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 1025 Bosted: Frekhaug
|
Sjukdomsdilemma
Tenk deg at du var i risikogruppa for å få ein dødeleg, uhelbredeleg sjukdom. Kva ville du ha føretrekt? Å ikkje få vite at du hadde sjans til å få denne sjukdomen, eller å få vite at du hadde sjans til å få sjukdomen?
|
_________________ Sugar plum fairy, sugar plum fairy.
Skrevet: Lør 05 Nov 2005, 01:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Det du ikke vet har du ikke vondt av 
|
Skrevet: Lør 05 Nov 2005, 01:54 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
Om du vet at du er i risikogruppa for å få en skummel sykdom så kan det være greit å vite det sånn at man kan passe på å ikke provosere den unødvendig. Men om det er en sånn sykdom som man vil få uansett hva man gjør så vil jeg helst ikke vite det.
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Lør 05 Nov 2005, 01:57 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Enig med Sharee. For eksempel kan det hende jeg har medfødt høyt kolestrolnivå - noe som jo kan lede til hjerteatakk og påfølgende død. Men hvis jeg vet om det, og sørger for å trene og spise riktig, så kan jeg unngå problemet.
Hvis det derimot er noe man ikke kan få gjort noe som helst med... da ville det kanskje vært like greit om en ikke fant ut. Med mindre man er sterk nok til å klare å nyte livet mest mulig selv med en slik visshet i bakhodet.
|
_________________ Jeg skal kun få leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke røre meg.
Skrevet: Søn 06 Nov 2005, 22:34 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Vil er enig med de to.
Men om det viste seg at jeg hadde fått sykdommen, så ville jeg gjerne hatt greie på det før jeg falt død om liksom.
|
Skrevet: Tir 17 Jan 2006, 23:05 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Homewrecker
Spitzy (!)

Ble Medlem: 05 Jun 2004 Innlegg: 231 Bosted: Trondheim rock city
|
Vet ikke riktig, er kanskje noen ting man vil gjøre før man dør da...
|
_________________ Just because I dress like this doesn't mean I'm a Communist...
Skrevet: Tor 19 Jan 2006, 00:17 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
mathianus
l33t

Ble Medlem: 19 Des 2003 Innlegg: 1370 Bosted: I'm sooo outta here
|
Mhm, jeg vil helt klart få greie på det tidligst mulig.
|
_________________ Any and all material contained within this post that makes any kind of sense or serious point is completely coincidental and should not be taking as such.
Skrevet: Fre 20 Jan 2006, 10:30 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

Ble Medlem: 06 Mai 2003 Innlegg: 881 Bosted: Praha
|
Jeg må vite, med en gang. Hvis sykdommen er slik at jeg får en dom på hvor lenge jeg kommer til å leve vil jeg helst gjøre en del ut av tiden. Ingen vits i å slite rompa av seg for en utdannelse man ikke engang får fullført. Reise mye og sånn isteden.
Hvis sykdommen er slik at jeg kan dø momentant eller får spasmer/krampe elns, vil jeg også vite om den. Vil feks nødig kjøre en bil full av folk når tiden min plutselig er omme..
|
_________________ Don't call me insensitive just because I don't feel you
Skrevet: Søn 22 Jan 2006, 01:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

|
Men det var berre å få vite om du har sjans til å få sjukdomen, ikkje at du nødvendigvis kjem til å få han.
|
Skrevet: Søn 22 Jan 2006, 01:58 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

|
Vil vite uansett, kanskje man kan ta forholdsregler mot å få sykdommen elns?
|
Skrevet: Søn 22 Jan 2006, 02:45 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
vil ikke vite. en vet allerede så mye at det bremser det livet en kunne hatt. jeg vil heller leve hver dag i glede og uvisshet enn å planlegge livet mitt mot noe jeg kanskje kunne få. nei, hoff og hoff..!
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Søn 22 Jan 2006, 07:40 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Egentlig så bør man jo uansett ikke ta morgendagen for gitt. Altså burde man stort sett leve slik at man kunne dø neste dag uten å angre på alt man ikke fikk gjort, men heller glad for alt man gjorde. Uansett.
|
Skrevet: Søn 22 Jan 2006, 17:13 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Eyden
Veronica

|
Jeg rynker litt på nesen min når jeg hører det uttrykket. "Lev hver dag som om den var din siste". Det er altfor ekstremt. Hadde jeg skullet leve slik ville jeg aldri fått spart opp midler til noe større, aldri fått en gjennomført utdannelse eller kunnet slite meg gjennom "7 dårlige" for å oppleve "7 gode". Jeg ville kanskje også vært mer tilbøyelig til å ta narkotika og lignende. Jeg skjønner at uttrykket ikke er ment helt ordrett, men det finnes et mye bedre et for å beskrive den lille essensen av visdom der: "grip dagen".
Jeg vet med meg selv at jeg ikke blir lykkeligere av å være naiv. Hadde jeg fått feks aids fordi jeg hadde nektet å tro på påstandene om smitten eller aldri hadde hørt om det før og derfor ikke beskyttet meg ville jeg vært sint på meg selv når jeg satt der med skjegget i postkassen.
Når jeg skaper meg et liv, vil jeg gjøre så godt jeg kan for å kartlegge de tingene som kan ødelegge for meg. Det kan være alt fra å få sjekket ut ulyden i det ene hjullageret på bilen til å vaksinere meg før sydenturen. Og spesielt hvis man er forelder går ansvaret for ens eget liv utenfor en selv. Da går man plutselig fra å være naiv til å bli uansvarlig.
|
Skrevet: Søn 22 Jan 2006, 19:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Voon
Jenkadanserinne

Ble Medlem: 11 Mar 2003 Innlegg: 3937 Bosted: Heggedal
|
Nå skal jeg ta meg selv i forsvar, evt kan vi se på det som en utdypning:
Jeg lever hver dag slik den kommer, men jeg lar den ikke gå fra meg. selvom jeg er sløv så griper jeg den gjerne og gjør det beste utav den.
Jeg lever på ingen måte i en naiv tro om at jeg kommer til å dø som en gammel kvinne mett av dage. Døden kommer til meg når det er ment slik. Jeg vet en ting eller to om død og liv, og underbevistheten din hjelper kroppen i sin kamp for et friskt liv hver dag, noen ganger går det dårligere enn andre, man trenger energi fra hver nye dag, energi fra gleden over en ny dag som kan gripes fatt i fjærlett eller med jernklo. Man trenger ikke utmattelsen fra endeløse bekymringer i utgangspunktet, og bekymringer om en sykdom som KAN komme like gjerne som den lar vær.. det trenger i alle fall ikke jeg. jeg har bekymret meg mye gjennom livet, jeg har tidvis trodd at jeg aldri ville vært her i en alder av snart 22, men det er jeg. nå vil jeg gi meg selv en sjanse til å senke skuldrene og LEVE. Fler bekymringer hjelper ikke akkurat.
|
_________________ Angels fly because they take themselves lightly
Skrevet: Søn 22 Jan 2006, 21:46 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sørland
|
Eyden skrev: | Jeg rynker litt på nesen min når jeg hører det uttrykket. "Lev hver dag som om den var din siste". Det er altfor ekstremt. Hadde jeg skullet leve slik ville jeg aldri fått spart opp midler til noe større, aldri fått en gjennomført utdannelse eller kunnet slite meg gjennom "7 dårlige" for å oppleve "7 gode". Jeg ville kanskje også vært mer tilbøyelig til å ta narkotika og lignende. Jeg skjønner at uttrykket ikke er ment helt ordrett, men det finnes et mye bedre et for å beskrive den lille essensen av visdom der: "grip dagen".
| Veldig enig.
Jeg tror at om man fikk vite sin nogenlunde dødsdato, og man klarte å akseptere det, ville det gi et meget sunt perspektiv på tilværelsen.
Folk sier at man vil tenke på alt man ikke får gjort. Men hva med alt man slipper å gjøre? Det kunne jo vært en fantastisk lettelse for noen, å innse at man kunne droppe f.eks. studier, og bare kose seg glugg ihjel den tiden man har igjen! Selge det meste av eiendeler, jobbe litt og kanskje låne litt cash, for så å utforske verden og gjøre akkurat hva man vil uten å bekymre seg særlig for konsekvenser og risikoer. Det hadde vært litt digg..
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 23 Jan 2006, 10:39 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Norunn
Hurrafantastisk

|
Eg meiner at om ein får vite at ein kan få sjukdomen, og det ikkje er noko ein kan gjere frå eller til, er det best å ikkje vite. Sjølvsagt kjem ein til å bekymre seg over at ein kan få sjukdomen, fordi ein kanskje ser at andremedlemmar har han, men ein bekymrar seg vel kanskje meir om ein har testa seg og veit ein har sjanse til å få sjukdomen. Eh, vart komplisert, dette her. Men det er betre å velje å vere uvitande, meiner no eg.
|
Skrevet: Man 23 Jan 2006, 14:21 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Ennasus
l33t

Ble Medlem: 17 Mar 2005 Innlegg: 1396 Bosted: København
|
Jeg vil helst ikke vite. Så ville jeg bare bekymret meg unødig.
Også fordi jeg er ganske pysete! Om jeg var i en risikogruppe for en sykdom, og jeg ble syk, ville jeg finne ut av det tidsnok.
-Om det er lurt? Tvilsomt. Men jeg kjenner meg selv, og jeg kan godt nok være en hypokondor i blandt 
|
_________________ "Du skal ikke vente på inspiration. Du skal gå på jagt efter den med en kølle". Jack London
Skrevet: Man 23 Jan 2006, 16:26 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Jeg mener ikke at man nødvendigvis skal leve hver dag som om den var den siste. Bare at man bør leve slik at man heller er glad over alt man har fått gjort, heller enn at man er lei seg for alt man ikke fikk gjort. Noen dager er for eksempel tilsynelatende ingenting en meget fin ting å gjøre.
|
Skrevet: Man 23 Jan 2006, 19:55 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
Eyden skrev: | Jeg rynker litt på nesen min når jeg hører det uttrykket. "Lev hver dag som om den var din siste". Det er altfor ekstremt. Hadde jeg skullet leve slik ville jeg aldri fått spart opp midler til noe større, aldri fått en gjennomført utdannelse eller kunnet slite meg gjennom "7 dårlige" for å oppleve "7 gode". Jeg ville kanskje også vært mer tilbøyelig til å ta narkotika og lignende. Jeg skjønner at uttrykket ikke er ment helt ordrett, men det finnes et mye bedre et for å beskrive den lille essensen av visdom der: "grip dagen".
Jeg vet med meg selv at jeg ikke blir lykkeligere av å være naiv. Hadde jeg fått feks aids fordi jeg hadde nektet å tro på påstandene om smitten eller aldri hadde hørt om det før og derfor ikke beskyttet meg ville jeg vært sint på meg selv når jeg satt der med skjegget i postkassen.
Når jeg skaper meg et liv, vil jeg gjøre så godt jeg kan for å kartlegge de tingene som kan ødelegge for meg. Det kan være alt fra å få sjekket ut ulyden i det ene hjullageret på bilen til å vaksinere meg før sydenturen. Og spesielt hvis man er forelder går ansvaret for ens eget liv utenfor en selv. Da går man plutselig fra å være naiv til å bli uansvarlig. |
Jeg syns dette innlegget var bra. Presist og logisk.
Eneste jeg har å tillegge er at det ofte er planleggingen av livet som er det gøyale. =)
Vi må planlegge ditt og datt, og dette henger sammen med valg du tar som sikrer din fremtid.
Og i disse planene ligger det et håp. Og det er ofte dette håpet som holder oss oppe, ikke bare enkeltstående hendelser som flyter inn til oss, som et produkt av "grip dagen".
Eksempelvis: kristne kristine sverger til jomfrudom som en strategi i livet. hun gjør dette for å vegre seg mot all styggedom one night stands innebærer, men har også et håp om stor lykke ved å følge denne regelen. Og hun vil veldig ofte være lykkelig, hun lever i håpet.
|
Skrevet: Søn 05 Feb 2006, 03:29 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |