Side 6 av 6 [104 Posts] |
Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
 |
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Raggen
FrÀmling

Ble Medlem: 20 Nov 2003 Innlegg: 9 Bosted: Ski
|
Det eneste som er sikkert.
Det eneste som er sikkert her i livet er at vi alle skal dĂž.
Jeg kan tenke meg at det Ă„ vĂŠre dĂžd er som ikke Ă„ vĂŠre unnfanget, men hvordan det fĂžles kan jeg ikke beskrive for jeg var jo ikke unnfanget... eh... fĂžr jeg ble unfanget.
Det er ikke helt lett Ă„ forestille seg hvordan det kommer til Ă„ bli etter man er dĂžd; at alle tanker og inntrykk man har i hodet sitt bare skal forsvinne, men all fornuft tilsier at vi blir til ingenting og ikke kommer til Ă„ savne noe eller huske noe.
Men dette er ikke godt nok for mange mennesker. Det ligger i menneskets natur Ä finne lÞsninger og svar pÄ hva og hvorfor ting er som de er og blir som de blir. Derfor har meneskene funnet opp religioner som gir svar pÄ ting som vitenskapen ikke gir tilfredstillende eller passende svar pÄ. SÄ jeg tror alle teorier om liv (i en eller annen form) etter dÞden kommer som fÞlge av at mennesket ikke har lyst til Ä akseptere at dÞden betyr slutten. (Hvor blir det av tankene/sjela osv.).
|
Skrevet: Fre 05 Des 2003, 13:53 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Jeg tror noe av problemet ligger i vanskeligheten/umuligheten det er Ă„ tenke seg sin egen ikke-eksistens...
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Lűr 06 Des 2003, 00:16 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
hĂŒter'n
Slushpuppy!

Ble Medlem: 18 Feb 2004 Innlegg: 2008 Bosted: pÄ nettet, vel
|
jeg drĂžmte at jeg dĂžde:
vi sitter pÄ en rekke sÄnn som man har sett militÊrgisler sitte pÄ tv. pÄ knÊrne, hendene bundet bak ryggen, sekk over hodet. selv om jeg har sekk over hodet kan jeg se. vokterene gÄr med maskinpistoler frem og tilbake. jeg kan bare se de opp til magen, eller noe. de skyter gislene fra venstre til hÞyre, det er bare en som skyter, to skudd pÄ hver. ettersom de nÊrmer seg tenker jeg "haha, nÄ mÄ noe skje, dette er jo tross alt en drÞm, jeg vinner i drÞmmene" men det skjer ingenting. de skyter han til venstre for meg. skyter meg i brystet. det brenner, men gjÞr ikke vondt. de skyter meg i hodet, en deilig fÞlelese. det blir svart.
jeg vÄknet ikke av denne drÞmmen. det var ikke noe mareritt. jeg gleder meg til Ä dÞ.
|
Skrevet: Fre 20 Feb 2004, 16:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
VikingF
FrÀmling

Ble Medlem: 12 Sep 2004 Innlegg: 1 Bosted: Norge
|
Glahn skrev: | Jeg tror noe av problemet ligger i vanskeligheten/umuligheten det er Ă„ tenke seg sin egen ikke-eksistens... |
Dette er Ún grunn ja. Har selv tenkt pÄ alle de tilfeldighetene som mÄtte tiltreffe for at akkurat JEG skulle eksistere. Akkurat mine foreldre mÄtte mÞte hverandre og akkurat den spermien mÄtte befrukte akkurat det egget, og celledelingen mÄtte foregÄ pÄ akkurat den mÄten. Og dette for hver generasjon tilbake til da livet fÞrst oppsto i Ursuppen. Pga nettopp denne tanken - som ikke kan motsies - har min logiske sans vanskelig for Ä innse at alt er tilfeldig. Det blir litt som Ä ha en terning, fÄ i oppdrag Ä kaste den en million ganger, notere hvert resultat, fÄ kun seksere, og konkludere med at "det var sikkert helt tilfeldig ja"!
SelvfÞlgelig kan motargumentet vÊre at "hadde ikke JEG vÊrt fÞdt sÄ hadde jeg ikke kunne tenkt denne tanken, men da hadde bare en annen person sittet og gjort det samme", og det er jo riktig, men hva hjelper det meg? For meg eksisterer universet kun fordi at presis DENNE personen ble til og ikke en annen. Det samme kan jo sies for alle andre (levende) ogsÄ. Det er derfor jeg tror at jeg ville eksistert som ett eller annet uansett hva som hadde skjedd, bare at det er tilfeldig at det ble akkurat her. Hvorvidt reinkarnasjon er det riktige eller om det er i form av en annen type eksistens, har jeg lite greie pÄ, da min nÄvÊrende hjerne ikke eksisterte i min eventuelle forrige eksistens. 
|
Skrevet: Tir 01 Nov 2005, 18:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
Side 6 av 6 [104 Posts] |
Gć til side: Forrige 1, 2, 3, 4, 5, 6 |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|