|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sharee
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Sep 2003 Innlegg: 2291 Bosted: Trondheim
|
?
Har mennesker og andre skapninger sjel?
MÄ bevisstheten vÄr nÞdvendigvis knyttes til hjernen?
|
_________________ Fiction is obliged to stick to possibilities. Truth isn't.
Reality is what you make of it.
Skrevet: Man 31 Okt 2005, 14:50 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
toth42
Cowboy

Ble Medlem: 04 Nov 2003 Innlegg: 4849 Bosted: Det blide sĂžrland
|
MÄ nÞdvendigvis en trÄd ha en fornuftg tittel?
|
_________________ ____________________________
I reject your reality - and substitute my own.
_____________42_____________
always eat the yellow snow - it could be beer!
Skrevet: Man 31 Okt 2005, 15:16 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
ellWood
OoaHelaNatten

Ble Medlem: 04 Mai 2005 Innlegg: 407
|
Jeg er en fosolif. altsÄ bakvendt filosof og mener med det at jeg kunn filosoferer over ting som noen andre alt har filosofert over og er derfor ikke spesil filosofisk men nermere fosolif. 
|
Skrevet: Man 31 Okt 2005, 21:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 28 Mar 2004 Innlegg: 1049
|
PĂ„ det siste: ja. Vi kan vel bytte ut alle andre deler enn hjernen, og fortsatt vĂŠre det samme mennesket.'
men hjernen kan vi ikke bytte ut.
|
Skrevet: Ons 02 Nov 2005, 19:41 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Tja - man forblir jo ikke hele tiden den samme. Ikke helt. Hvis man mister et bein, sÄ kan det nok godt hende at en blir en litt annen person, enn det man ville blitt om man hadde fÄtt beholde beinet.
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Sűn 06 Nov 2005, 22:30 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Ikke om man ikke hadde visst om det, at man hadde byttet bein, og det nye beinet var an samme karakter som det gamle. =)
|
Skrevet: Sűn 06 Nov 2005, 22:47 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Hovedpoenget er vel stort sett at alt som skjer med kroppen din pÄvirker hvem du er, i en eller annen grad.
Men nei - jeg har ikke funnet noen god grunn til Ă„ mene at man har en sjel. Ikke i betydningen noe ikke-fysisk, vesensforskjellig fra den fysiske kroppen.
Bevissthet - jeg tror ikke man har klart Ä pÄvirke den pÄ noen annen mÄte, enn ved Ä gjÞre ting med hjernen. Det utelukker ikke at det finnes andre mÄter Ä gjÞre det pÄ, men sÄ langt tyder det meste pÄ at bevisstheten sitter i hjernen, og ikke noe annet sted.
|
Skrevet: Man 07 Nov 2005, 12:05 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kake
FrÀmling

Ble Medlem: 13 Okt 2005 Innlegg: 6
|
er bevisstheten noe fysisk? Kanskje er bevissthet bare opplevelsen av det fysiske som skjer i kroppen, men hvordan er det mulig Ă„ ha opplevelser i det hele tatt?
|
Skrevet: Man 07 Nov 2005, 14:53 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Det der er noe biologer, leger, fysikere, filosofer etc har debattert, og debatterer stadig vekk i det vide og det brede.
Jeg tror noe av forstÄelsen av hva en opplevelse er, ligger i Ä forstÄ hvordan 2+2=5. Isolert sett er hver enkelt hjernecelle dum som et brÞd, men setter du sammen en gjeng av dem og lar dem snakke med hverandre, sÄ begynner ting Ä skje. Det er ikke hva hver enkelt hjernecelle gjÞr som er hovedsaken, det er hva de forskjellige cellene gjÞr sammen og hvordan de er i forhold til hverandre.
|
Skrevet: Man 07 Nov 2005, 16:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Terning
Hurrafantastisk

|
Jeg gÄr mer andre veien jeg... alt er psykisk...
NÄr man drÞmmer sÄ vet man vel ikke om man drÞmmer, tror jeg... klarer ikke bevise det, men jeg tror det.
Og hvordan kan vi da vite at dette ikke er noen drĂžm.
Men det blir egentlig Äkke som, det har ingen betydninger.
|
Skrevet: Man 07 Nov 2005, 16:28 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kake
FrÀmling

|
En teori jeg syns er interessant (har ikke satt meg veldig inn i den men..) er panpsykisme. Tanken om at materie og bevissthet alltid har eksistert, dvs. det ene har ikke oppstÄtt fra det andre. Det betyr at hver lille celle har former for bevissthet. Det stemmer jo godt overens med hjernecelleargumentet, eller?
|
Skrevet: Man 07 Nov 2005, 22:45 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
Det enkle svaret: nei.
En enkelt hjernecelle har ikke mer bevissthet enn et sandkorn. Det er nÄr du setter dem sammen i et mÞnster, og lar dem gjÞre ting sammen, at bevissthet oppstÄr som et resultat av det samspillet. Intet samspill, ingen bevissthet.
|
Skrevet: Ons 09 Nov 2005, 11:58 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kake
FrÀmling

|
SÄ bevissthet oppstÄr ut i fra noe som er helt forskjellig fra dens vesen? Magi, med andre ord?
|
Skrevet: Ons 09 Nov 2005, 22:03 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
| kake skrev: | | SÄ bevissthet oppstÄr ut i fra noe som er helt forskjellig fra dens vesen? Magi, med andre ord? |
Overhodet ikke. Samspillet er et fysisk fenomen like mye som hjernecellene er det.
|
Skrevet: Ons 09 Nov 2005, 23:09 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
kake
FrÀmling

|
Med andre ord: Mine opplevelser er fysiske? fÞlelser, sansinger osv. Hm... jeg kan godta at de pÄ en eller annen mÄte avhenger av det som skjer oppi hodet, men er det ikke noe i tillegg til dette samspillet? Hvordan kan man oversette en tilstand i hjernen til Ä vÊre det samme som mine subjektive opplevelser, uten at noe blir borte pÄ veien?
|
Skrevet: Tor 10 Nov 2005, 15:14 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Tittan
Erkegranul

Ble Medlem: 17 Mar 2004 Innlegg: 3272 Bosted: Trondheim
|
Jeg velger rett og slett Ä TRO at vi har en sjel. Dette velger jeg fordi jeg ogsÄ har valgt Ä TRO pÄ kristendommen...
Og fÞr du begynner Ä rakke ned pÄ meg, kristendommen eller det Ä tro pÄ noe man ikke kan vite:
1. Jeg gir faen i det, jeg tror uansett!
2. Jeg misjonerer ikke, sÄ hold kjeft!
3. Ă
tro betyr Ä tja... tro pÄ noe man ikke vet sikkert.
4. Ja, kristendommen har gjort mye jĂŠvelskap, men det har ikke jeg!
5. Hvis du rakker ned pÄ meg vil sjela di brenne i helvete!
Jaja... den siste er litt usaklig da... Og som du ser er jeg lei av Ä mÄtte forsvare kristendommen og meg selv for alle slags saklige og usaklige angrep og velger dermed denne lÞsningen...
Tilbake til diskusjonen.
|
Skrevet: Tor 10 Nov 2005, 15:23 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jenny
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 11 Okt 2005 Innlegg: 55 Bosted: Norge!
|
Hehe.. sjela mi er veldig redd, i sÄ fall ;p
Jeg ville gjerne LIKT Ä tro vi har en sjel, men jeg har oppdaget at jeg klarer ikke Ä velge Ä tro noen ting. Klarer ikke Ä bestemme meg for at nÄ, nÄ tror vi pÄ DET, ja. Fornuften min ler av meg hvis jeg gjÞr det, og da fÞler jeg meg dum og mobbet. Mobbet av min egen fornuft (som forresten ikke har vÊrt sÄ fornuftig i det siste..)
Det er trist. Veldig trist.
|
Skrevet: Tor 10 Nov 2005, 16:10 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
| kake skrev: | | Med andre ord: Mine opplevelser er fysiske? fÞlelser, sansinger osv. Hm... jeg kan godta at de pÄ en eller annen mÄte avhenger av det som skjer oppi hodet, men er det ikke noe i tillegg til dette samspillet? Hvordan kan man oversette en tilstand i hjernen til Ä vÊre det samme som mine subjektive opplevelser, uten at noe blir borte pÄ veien? |
Hvis dette "tillegget" ikke er fysisk, hvordan skal det da kunne pÄvirke den fysiske kroppen din? Ting som eksisterer i tid og rom - som er fysiske - kan i fÞlge fysikkens lover kun pÄvirkes av andre fysiske fenomener.
Det er temmelig mye som tyder pÄ at tilstandene i hjernen er det som utgjÞr vÄre subjektive opplevelser. Det er ikke noe "noe" som kan bli borte pÄ veien - det var aldri der til Ä begynne med. For eksempel kan et magnetfelt av riktig type rundt hodet gi deg all verdens merkelige, drÞmmeaktige opplevelser.
|
Skrevet: Tor 10 Nov 2005, 19:02 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Jenny
Varm i trĂžya

Ble Medlem: 11 Okt 2005 Innlegg: 55 Bosted: Norge!
|
Aha, vel da sÄ, hvis det ifÞlge fysikkens lover ikke er mulige... Vil bare minne om at selv om jeg er naturvitenskapjente selv, sÄ har vitenskapen tatt feil fÞr og kommer sikkert til Ä gjÞre det igjen. Vi vet ikke alt mellom himmel og jord heller. Og fysikkens lover er nok ikke endelige. 
|
Skrevet: Tor 10 Nov 2005, 20:56 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

|
| Jenny skrev: | Aha, vel da sÄ, hvis det ifÞlge fysikkens lover ikke er mulige... Vil bare minne om at selv om jeg er naturvitenskapjente selv, sÄ har vitenskapen tatt feil fÞr og kommer sikkert til Ä gjÞre det igjen. Vi vet ikke alt mellom himmel og jord heller. Og fysikkens lover er nok ikke endelige.  |
Vi snakker om grunnleggende fysikk - ikke smÄdetaljer. Selve grunnstenene som alt arbeid innenfor fysikken hviler pÄ. Og fysikken er en bred vitenskap - er jo mange teorier om flere dimensjoner osv. Men fysisk er det allikevel - ikkeno mystisk, ikkefysisk eller Ändelig over det.
|
Skrevet: Tor 10 Nov 2005, 21:44 |
 |
|
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |