SayIt
Supersøt
Ble Medlem: 19 Aug 2003 Innlegg: 75
|
Tom McRae og Joe Purdy
Artikkelen er skrevet av Anja Elisabeth Stave Teigen
Rockefeller, 29.10.05. Dampende publikum, flørtende band, god musikk. Kan vi egentlig be om mer?
Jeg oppdaget Tom McRae gjennom en god venn for snart to år siden. Jeg forelsket meg helt i musikken og dette var min første konsert med bandet. Billetter ble innkjøp i august og forventningene mine var skyhøye.
Dørene ble åpnet kl 20, og minutter over kl 21 dukket oppvarmingsbandet Joe Purdy opp på scenen, med god musikk og en sjanger som ikke faller for langt unna Tom McRaes musikk. Like før kl. 22 kom Tom McRae på scenen, og bandmedlemmene inntok sine plasser mens publikum skrek stemningen i taket. Tom selv så noe morsk ut mens han ignorerte publikum og startet en nydelig og sterk a capella-versjon av "Mermaid Blues". Jeg tror ikke Rockefeller har vært så stille noe gang, man hørte ingen knappenåler, men jeg hørte en nokiatelefon gråte over lite batteri i noens lomme fra øverste balkong.
Så fulgte litt over en time med knakende god musikk, publikum fikk stemme i refrenget av "End of the World News", bandet smilte og koste seg og Tom "duellerte" med alle sine musikere i tur og orden. Det var en god atmosfære blant publikum, bandet lekte litt seg i mellom og alt var supert. Så takket de for seg og spilte en brakversjon av "A and B Song", bukket og gikk av scenen.
Naturligvis ble de klappet inn igjen, først Tom McRae alene som slo seg ned ved pianoet og gav oss en skjønn ballade, så akkopagnert av bandet sitt. Fortsatt var ikke publikum fornøyde, så de inviterte oppvarmingsbandet opp på scenen, trommisten byttet inn stikker med plekter og de slapp seg løse i en liten jamsession, der plutselig alle åtte stemte i å synge på refrenget. Litt løssluppen nussing på kinnet mellom Tom McRae og bassisten som delte mikrofon og litt løssluppen spilling. Til vår alles nytelse.
Konserten ble avsluttet med "Boy with the Bubbelgun" etter utallige requests fra publikum. Da dro fans frem såpebobler, og bakfolk tok av med lys og røykmaskiner, hele bandet tok av i intense mellomspill. Et rent musikalsk fyrverkeri som både publikum og musikere åpenbart nøt.
Og selvsagt fikk vi lokka Tom opp på scenen nok engang.
Sammenlagt var bandet på scenen nærmere en time og 45 minutter. De hadde valgt ut et bra sett, med litt fra alle tre album, mest fra debutplaten og den nyeste cden deres. Litt selvironi fra TOm McRae og halvseriøse løfter om å skrive flere "happy songs" til neste gang. Publikum fikk også synge bursdagssang til Axel Hennie over Toms mobiltelefon. De hadde lagt sammen et bra show, som varierte i rymte og intensitet og de hadde publikum med seg hele veien. Og for å sitere en kommentar jeg hørte på vei ut av Rockefeller: Jeg kommer til å tvile på å reise på neste konsert han har i Oslo, for etter dette kan det bare ende i skuffelse.
Noen av sangtitlene som ble spilt i går:
End of the world News
The boy with the Bubbelgun
A and B song
Language of Fools
Untitled
Walking 2 Hawaii
Mermaid Blues
For the Restless
How the West was Won
My Vampire Heart
Still Lost