|
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sindreg
Främling

Ble Medlem: 13 Sep 2005 Innlegg: 3
|
Websider i flere språk
Jeg designer websider og er noe kjent med Mysql og PHP. Men dette er en nøtt jeg ikke klarer å tenke ut:) Jeg skal designe en side for en kunde i 2 språk. Når han trykker ett flagg skifter siden språk ved hjelp av en URL-variabel. Da skal altså bilder og tekst endres til riktig språk. Hvordan gjør man dette?
Regner med hvert innlegg blir lagt i databasen med 2 språk, og recordsettet velger riktig felt utifra URL-variabelen, men jeg skjønner ikke helt hvordan dette skal gjøres. Kanskje er det helt feil tenkt av meg.
Noen som vet dette.
|
Skrevet: Tir 13 Sep 2005, 19:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Indigo
Spitzy (!)

Ble Medlem: 13 Mai 2005 Innlegg: 137
|
Uff, nei.
Hvis du skal ha forskjellig graffikk og slikt ville jeg ordna det i CSS, men det med språk ser jeg ingen annen løsning enn å kode hele greia på nytt
|
Skrevet: Søn 18 Sep 2005, 19:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sindreg
Främling

|
Vanlig fremgangsmåte
Hva er egentlig vanlig fremgangs måte ved bruk av flere språk. Tenker på å hente, legge til database etc. Og hvordan utnytte css?
|
Skrevet: Søn 18 Sep 2005, 19:41 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2224 Bosted: Asker
|
Hvis det er moderate mengder tekst ville jeg laget individuelle language filer hvor alle filene inneholder samme variablene, men med sin gjeldende oversettelse. Så inkluderer du den gjeldende filen basert på en GET-variabel, eller helst via noe annet (cookies, db-valg osv)
Norsk:
Kode: | $lang_var = "Trykk på denne knappen"; |
Engelsk:
Kode: | $lang_var = "Push this button"; |
Har du Mye tekst ville jeg heller brukt en form for templates hvor valget av språk forteller hvilken mappe scriptene skal inkludere filer fra.
Dvs. at du har /webroot/no/index.php og /webroot/en/index.php og /webroot/fr/index.php. Det finnes metoder for å gjøre dette lett på.
Alternativt kan du lagre alt i db separert i kapsler, og hente ut basert på det... Tekstfeltet ditt består f.eks dette nedenfor, også henter du ut det som er mellom taggene du på forhånd har spesifisert ved valg av språk.
Kode: |
{no}masse tekst{/no}{en}lots of text{/en}
|
Dette da altså i et databasefelt.
Det finnes sikkert mange flere, og mer praktiske metoder. Hittil har jeg kun hatt bruk for den første metoden som jeg synes fungerer flotters.
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
-- Death (Terry Pratchett: The Last Continent) --
www.baj.no / www.dsgf.no / www.galeforbundet.no
Skrevet: Søn 18 Sep 2005, 20:52 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
sindreg
Främling

|
Dette hjalp!
Tekk for innlegget. Det jeg skjønner er hvertfall at å designe seid for flere språk krever ARBEID!
Noe som igjen betyr at jeg vil si nei til oppdrag som inkluderer flere språk. Enklere og bedre betalt.
Ellers takk for hjelpen.
|
Skrevet: Søn 18 Sep 2005, 21:18 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Baj
Crash Test Dummy

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2224 Bosted: Asker
|
Den første metoden er egentlig en helt ok måte å gjøre det på, så lenge det ikke er enorme mengder tekst. Eneste kjedelige er å oversette.
|
_________________ "Yes, a person's life does pass before their eyes before they die. This process is called 'living.'"
-- Death (Terry Pratchett: The Last Continent) --
www.baj.no / www.dsgf.no / www.galeforbundet.no
Skrevet: Man 19 Sep 2005, 09:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |