Side 2 av 2 [28 Posts] |
Gć til side: Forrige 1, 2 |
 |
 |
Av |
 |
Innlegg |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Jeg lurer pÄ om givergleden hadde vÊrt like stor hvis vi visste hvor "fÄ" nordmenn som hadde dÞd helt fra starten av. Tallene de opererte med pÄ starten minner om de USA brukte under WTC-aksjonen, mye mye hÞyere enn hva de faktiske tallene var. Kalles ikke sÄnn propaganda?
|
Skrevet: Sűn 09 Jan 2005, 12:06 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Raksha
FrÀmling

Ble Medlem: 26 Mar 2003 Innlegg: 12
|
Fra "starten" av sÄ var dette en tidevannsbÞlge som feide med seg fire turister. De gikk ut med understatments av katastrofen fra starten av. Dette er desverre en katastrofe som vil vokse i omfang etterhvert.
Tallene steg gradvis oppover, det tok endel tid fÞr det ble klart at det var omkomne nordmenn i det heletatt. FÞrste nyhetssendingen, som jeg faktisk sÄ, var det uklart om det var noen nordmenn involvert.
Men ja, fordi det er turister der nede fÄr det stor oppmerksomhet. Men gjÞr det noe? Blir hjelpen feil og hyklerisk bare fordi vi fÞler oss mer rammet nÄr det er nordmenn der nede? Er ikke poenget at vi faktisk _gjÞr_ noe for Ä hjelpe? Kynisk nok sÄ er det at det var turister involvert sansynligvis det beste som har skjedd for lokalbefolkningen. Tror ikke de vegrer seg med Ä ta i mot hjelp fordi hjelpen kan sees pÄ av noen som "hyklerisk".
Og fortjener de ikke hjelpen?
Vet hvertfall hvor grusomt det var for oss Ä sitte i to dÞgn uten Ä ane om tante var i live eller ikke. Hva med alle de som bor der nede som sitter med samme gnagende fÞlelsen i magen nÄr det kommer til barn, sÞsken, foreldre, venner og andre slektninger? Og som ikke fÄr samme gledelige nyhet som vi fikk?
En annen ting er at nÞdhjelpen gÄr ikke til de involverte turistene, den gÄr til de som er rammet av lokalbefolkninen, noe som er en ufattelig mengde mennesker.
En tredje ting er, som en annen pÄpekte, det skrives mye om andre katastrofer - det er bare vi som ikke vil se. Det skrives riktignok ikke i tabloidene - men siden nÄr begynte folk Ä stole pÄ dem uansett?
Nei, personlig blir det helt feil Ä sitte Ä hÞre pÄ kritikk av at potitnorge _endlig_ klarer Ä dra i gang en skikkelig innsamlings og nÞdhjelpsoperasjon.
Dette er et fritt land, med ytringsfrihet og handlingsfrihet (innen rimelighetens grenser). Det er ingen som tvinger noen til Ä gi, vil man ikke sÄ gjÞr man det ikke. Man er heller ikke tvunget til Ä lese nyhetene eller se innsamlingsaksjonen pÄ tv. Men de som sitter og kritiserer, roper om propaganda og lignende, hva gjÞr dere for sultne barn i afrika?
|
_________________ Man kommer langt med et smil. Man kommer lengre med et smil og en pistol.
Skrevet: Sűn 09 Jan 2005, 14:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Raksha skrev: | Fra "starten" av sÄ var dette en tidevannsbÞlge som feide med seg fire turister. De gikk ut med understatments av katastrofen fra starten av. Dette er desverre en katastrofe som vil vokse i omfang etterhvert. |
-Hver mÄned dÞr det 165.000 mennesker som fÞlge av malaria
-140.000 mennesker dÞr hver mÄned som fÞlge av diaré
-AIDS tar mÄnedlig 240.000 menneskeliv
-1,7 millioner mennesker stÄr i fare for Ä dÞ av sult i Darfur
I et litt stĂžrre perspektiv er dette en liten katastrofe.
Raksha skrev: | Tallene steg gradvis oppover, det tok endel tid fÞr det ble klart at det var omkomne nordmenn i det heletatt. FÞrste nyhetssendingen, som jeg faktisk sÄ, var det uklart om det var noen nordmenn involvert.
Men ja, fordi det er turister der nede fÄr det stor oppmerksomhet. Men gjÞr det noe? Blir hjelpen feil og hyklerisk bare fordi vi fÞler oss mer rammet nÄr det er nordmenn der nede? Er ikke poenget at vi faktisk _gjÞr_ noe for Ä hjelpe? Kynisk nok sÄ er det at det var turister involvert sansynligvis det beste som har skjedd for lokalbefolkningen. Tror ikke de vegrer seg med Ä ta i mot hjelp fordi hjelpen kan sees pÄ av noen som "hyklerisk". |
Thorvald Stoltenberg uttalte i et intervju med Dagbladet om en tilsvarende katastrofe i Afrika ville blitt mĂžtt med samme engasjement:
-Hvis det var nordmenn innblandet.
Kommentarer er overflĂždige.
Raksha skrev: | Og fortjener de ikke hjelpen?
Vet hvertfall hvor grusomt det var for oss Ä sitte i to dÞgn uten Ä ane om tante var i live eller ikke. Hva med alle de som bor der nede som sitter med samme gnagende fÞlelsen i magen nÄr det kommer til barn, sÞsken, foreldre, venner og andre slektninger? Og som ikke fÄr samme gledelige nyhet som vi fikk? |
Ingen fortjener hjelp eller sympati, det finnes ingen naturgitt rett som sikrer dette. Imidlertid kan man fritt hjelpe og yte bistand hvis man selv Þnsker det og man har rÄd til dette. Det er opp til hver enkelt. At enkeltmennesker lider nÞd er det uansett liten tvil om.
Raksha skrev: | En annen ting er at nÞdhjelpen gÄr ikke til de involverte turistene, den gÄr til de som er rammet av lokalbefolkninen, noe som er en ufattelig mengde mennesker.
En tredje ting er, som en annen pÄpekte, det skrives mye om andre katastrofer - det er bare vi som ikke vil se. Det skrives riktignok ikke i tabloidene - men siden nÄr begynte folk Ä stole pÄ dem uansett? |
Det viser seg dessverre at folk flest stoler pÄ tabloidene, ikke minst sÄ vi dette gjennom den pressedekning flomkatastrofen fikk og det etterfÞlgende massehysteriet blant befolkningen. Problemstillingen er at folk flest har sÊrdeles grunn kunnskap om det meste pÄ grunn av den populistiske tabloidiseringen av virkeligheten... De fleste baserer ikke sin verdensanskuelse pÄ virkelighet og fakta.
Raksha skrev: | Nei, personlig blir det helt feil Ä sitte Ä hÞre pÄ kritikk av at potitnorge _endlig_ klarer Ä dra i gang en skikkelig innsamlings og nÞdhjelpsoperasjon. |
Klarte de dét? Jeg velger Ä kalle det for et kollektivt avlat til styrking av svekket selvfÞlelse som fÞlge av den pÄlagte sorgen media, politikere og andre innstanser hausset frem. De fÊrreste fÞler noen ekte sorg med mindre de har mistet noen kjente eller kjÊre og det er i seg selv ikke noe galt i dét. SelvfÞlgelig er det synd i de som er rammet av katastrofen, men det er ikke dermed sagt at det er rasjonelt Ä bidra med midler til frivillige organsisjoner hvis ineffektive byrÄkratiske strukturelle oppbygging avstedkommer lite effektiv utnyttelse av de midler de forvalter. Det hadde f.eks. vÊrt bedre Ä donere alle innsamlede midler direkte til det amerikanske forsvar, de har vÊrt hjelpearbeidets spydspiss og har bidratt med mer hjelp enn de andre hjelpeorganisasjonene til sammen.
Raksha skrev: | Dette er et fritt land, med ytringsfrihet og handlingsfrihet (innen rimelighetens grenser). Det er ingen som tvinger noen til Ä gi, vil man ikke sÄ gjÞr man det ikke. Man er heller ikke tvunget til Ä lese nyhetene eller se innsamlingsaksjonen pÄ tv. Men de som sitter og kritiserer, roper om propaganda og lignende, hva gjÞr dere for sultne barn i afrika? |
Dette er intet fritt land i den forstand du her hevder. Politikerne har sÄ vidt meg bekjent bevilget 1,1 milliarder kroner til hjelpearbeidet, dette er penger som det norske folk har betalt over skatteseddelen. Demokratiet har derfor tvunget alle til Ä yte bistand.
Avsluttningsvis er det riktig og moralsk Ä yte frivillig bistand til svakere stilte under forutsetning av at det er en god sak som stÞttes og at en ikke gir mer enn en har rÄd til.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Sűn 09 Jan 2005, 18:01 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
haakoo
Slushpuppy!

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 2220 Bosted: Oslo
|
Det fÞrste jeg sÄ av tall fra nordmenn var flere hundre dÞde og mange tusen savnede. Hva har det endt med? 13 dÞde og 70 savnede? Jeg vil pÄstÄ at det var ekstreme overdrivelser i tallene, pÄ nordmen. For regionen i helhet var det motsatt.
Jeg har aldri pÄstÄtt at vi ikke skal gi stÞtte, jeg synes forÞvrig 1 milliard ikke er for mye eller for lite, fra norge. Poenget mitt er at den 'lille' katastrofen i asia har skapt sÄ sinsykt mye mediaoppstyr, langt mer enn antalle dÞde og savnde mennesker skulle tilsi, i forhold til andre katastrofer som skjer akkurat nÄ.
Jeg synes det blir feil og bare fokusere pÄ asia. Jeg er glad aftenposten greide Ä ta opp en oversikt over andre katastrofer som pÄgÄr nÄ for en uke eller sÄ siden. Noen turte i alle fall Ä pÄpeke at det finnes flere lidende enn asia.
|
Skrevet: Sűn 09 Jan 2005, 20:35 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
Glahn
Mors Lille Ole

Ble Medlem: 10 Mar 2003 Innlegg: 7331 Bosted: Trondheim
|
Mye av nÞden ellers i verden, og sÊrlig i Afrika, er vel mindre... "spektakulÊr", rett og slett. (Ordet er valgt med vilje - det er et litt groteskt innslag av underholdning noen ganger i mÄten slike ting blir presentert i media.) Katastrofen i Asia var enorm og umiddelbar - pÄ et blunk var millioner av mennesker berÞrt. NÞden ellers i verden gÄr mer langsomt og gradvis for seg, rett og slett. Det er neppe hele forklaringen, men det er kanskje en del av den.
Ellers fÄr jeg en heller vond fÞlelse i magen nÄr for eksempel Bush stÄr og sier at det amerikanske folk er sÄ gavmildt og godt osv osv... Det er faktisk folk stort sett verden over: det er ikke noe spesielt ved det amerikanske eller norske folk for den saks skyld heller, som gjÞr dem mer prisverdige enn andre. Kan man ikke heller bare hjelpe uten Ä skryte av seg selv i samme farten?
|
_________________ Jeg skal kun fÄ leve i ordene mine.
De som leser meg vil ikke rĂžre meg.
Skrevet: Sűn 09 Jan 2005, 21:07 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
QIQrrr
Hurrafantastisk

Ble Medlem: 05 Jan 2004 Innlegg: 1314
|
Fra www.document.no:
I 1976 kostet jordskjelvet i Tangshan i Kina 250.000 liv. Men det var offisielt. Uavhengige eksperter tror det virkelige tallet var 655.000! Det skriver Financial Times i en informativ helside. Her stÄr ogsÄ om Indonesia: There is a danger that the bungling of relief efforts and widespread corruption, particularly in Aceh, could further alienate the central governments from local populations. Munic Re anslÄr at skadeomfanget belÞper seg til $14 milliarder, mot hele $132 milliarder etter jordskjelvet i Kobe i 1995, der bare 5.000 mennesker omkom.
|
_________________ Det finnes ingen reelle motsetninger i denne verden forutsatt at man beskjeftiger seg med fakta og den observerbare virkelighet.
Skrevet: Sűn 09 Jan 2005, 21:25 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
maria
l33t

Ble Medlem: 09 Mar 2003 Innlegg: 1376 Bosted: Fredrikstad
|
haakoo skrev: | Tallene de opererte med pÄ starten minner om de USA brukte under WTC-aksjonen, mye mye hÞyere enn hva de faktiske tallene var. Kalles ikke sÄnn propaganda? |
Jepp. PÄ samme mÄte som media laget nytt fokus for Ä fortsatt kunne holde et hÞyt stÞynivÄ rundt katastrofen: Nemlig hvor mye feil UD/Kripos gjorde. Jeg sitter fortsatt med en ekkel fÞlelese av at media var skuffet over at tallene ble justert ned i stedet for opp. Media har krevde Ä fÄ se listene - og hadde ikke tid til Ä vente pÄ at de blir ryddet opp i. Hva forventet de?
Og en ting til! Hvorfor ringer folk VG nÄr de ikke er savnet likevel? Hva med Ä ringe Kripos eller politiet? 
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 04:11 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
 |
 |
 |
fungi
SteinHakkeToillat

Ble Medlem: 24 Nov 2004 Innlegg: 267
|
QIQrrr skrev: |
Dette er intet fritt land i den forstand du her hevder. Politikerne har sÄ vidt meg bekjent bevilget 1,1 milliarder kroner til hjelpearbeidet, dette er penger som det norske folk har betalt over skatteseddelen. Demokratiet har derfor tvunget alle til Ä yte bistand. |
NÄ er ikke akkurat de 1,1 milliardene tatt fra statskassen, men fra oljefondet. Norges regjering fÄr ikke lov til Ä bruke skattepenger til sÄnt.
Ikke alle har muligheten til Ä ha det like bra som oss her i Norge, sÄ derfor er det bra at vi gir penger. Uansett hvor mye andre egentlig fortjener det mer, eller har det verre, eller tilogmed er lettere Ä hjelpe (som sagt her er det U. S. Army som har hjulpet mest og best i tsunamikatastrofen), men det er bra at vi som lever i overflod for en gangs skyld kvitter oss med litt penger til fordel for resten av verden. Denne har slÄtt tidligere TV-aksjon rekorder (Hvis nÄvÊrende rekord gjelder innsamling til kreftforskning, altsÄ noe som gangner nordmenn), og det gir faktisk gledesfÞlelse Ä gi (den var til Mr. Kynisk alias QIQrrr)
|
Skrevet: Man 10 Jan 2005, 19:12 |
 |
|
 |
 |
 |
 |
Vis Innlegg fra: Sorter etter:
|
 |
 |
Side 2 av 2 [28 Posts] |
Gć til side: Forrige 1, 2 |
|
Du kan ikke starte nye temaer i dette forumet Du kan ikke svare pć temaer i dette forumet Du kan ikke endre dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke slette dine egne innlegg i dette forumet Du kan ikke delta i avstemninger i dette forumet
|
|